تجهیزاتی مانند کمپرسور ها، پمپ ها، فن ها، ولوها و همچنین اتصالات و غیره که در خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است ارتعاشات، صدا و تنش های غیر قابل کنترلی به خط وارد کنند، از این رو برای کاهش ارتعاش و لرزش و عدم استهلاک زودرس خط لوله از لرزه گیر ها استفاده می شود. لرزه گیر ها با ثابت نگه داشتن تجهیزات در قسمت های مختلف خطوط لوله و همچنین نیرو های وارده در اثر انقباض و انبساط لوله ها و لرزش ‌های ایجاد شده در اثر کم و زیاد شدن فشار ماده داخل لوله‌ ها را کاهش داده و یا به طور کامل این لرزش ‌ها را قطع می‌کند.

انواع لرزه گیر لوله

بطور کلی لرزه گیر ها به سه نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • لرزه گیر آکاردئونی
  • لرزه گیر فلزی
  • لرزه گیر خرطومی - فلزی
  • لرزه گیر لاستیکی (غیر فلزی)
لرزه گیر آکاردئونی

https://s5.uupload.ir/files/cafea/aks%20vblog%20group%20oil/flange-tied-accordion-expansion-joint.jpg

در سیستمهایی که در آنها صحبت انتقال سیال می باشد. حرکتهای ناخواسته بروز می کند. که منشاء این حرکتها می تواند تغییرات دمایی ناشی از سیال یا محیط، لرزش دستگاهای موجود در سیستم اعم از پمپ، کمپرسور و … و یا حرکتهای ناشی از عوامل خارجی از قبیل باد، زلزله، نشست سازه و … باشد. به منظور جذب حرکتهای به وجود آمده و عدم انتقال آنها به دستگاهای موجود و خطوط لوله، از اتصالات انعطاف پذیر که همان لرزه گیر آکاردئونی هستند, استفاده می شود. اصلی ترین وظیفه لرزه گیر آکاردئونی مهار تغییر طول ناشی از تغییرات دمایی لوله فلزی است. سیال جاری درون لوله و اتصالات می‌تواند دمای خود را به لوله فلزی منتقل کند. در نتیجه این امر لوله فلزی دچار تغییر دما می‌شود که این تغییر دما باعث ایجاد انبساط و انقباض در لوله می‌شود. انقباض و انبساط در طول لوله هرچند کوچک و میلیمتری باعث ایجاد تنش فشاری و کششی در طول لوله و محل ساپورت لوله فلزی می‌شود. اتصال آکاردئونی توانایی تغییر طول مهار کننده انبساط و انقباض خط لوله فلزی را دارد.  

لرزه گیر آکاردئونی

اتصال لرزه گیر آکاردئونی

لرزه گیر آکاردئونی به سه روش به لوله فلزی متصل می‌شوند که عبارتند از: اتصال جوشی اتصال آکاردئونی: این نوع از اتصال آکاردئونی به لوله فلزی جوش داده می‌شود که نوع جوشکاری آن به صورت Butt Weld است. همانطور که می دانید اتصال جوشی به صورت دائمی می باشد و در خطوطی بسته می شود که نیاز به تعمیرات و نگه داری نخواهد داشت و برای باز کردن اتصال آکاردئونی می بایست لرزه گیر را از لوله فلزی بُرید . آرایش لبه ابتدایی و انتهایی لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی شرکت ارتعاشات صنعتی ایران به صورت پخ خورده (BEVELING) بوده که هنگامی که کنار لوله فلزی برای جوشکار قرار میگیرد حالت V دارد که این فضای خالی برای پرکردن با مواد مذاب جوش می باشد که اتصال محکم و غیر قابل نفوذی را ایجاد می کند. لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی به صورت مهاردار و بدون مهار موجود می باشد که نوعی از آن جنس بدنه تمام استیل 304 دارد . اتصال رزوه‌ای اتصال آکاردئونی: این نوع از اتصال آکاردئونی به صورت دنده‌ای بوده با اتصال به لوله گالوانیزه و با سردنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه شود که اتصال آکاردئونی دنده‌ای دارای محدودیت سایز تا 1/2 اینچ بوده و به صورت روپیچ دنده شده است. اتصال آکاردئونی فلنج دار: پرکاربرد ترین نوع از اتصال آکاردئونی مدل فلنج دار آن است که به واسطه پیچ و مهره به دو فلنج جوشی دیگر متصل می‌شود. هر لرزه گیر فلنج دار به دو عدد فلنج جوشی نیاز دارد که می بایست با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند . از مزیت های اتصال فلنج دار لرزه گیر می توان به باز و بسته کردن راحت آن اشاره کرد که برای تعمیرات، سرویس و نگه داری بسیار مناسب می باشد و به واسطه چند پیچ و مهره به راحتی قابلیت باز و بسته شدن دارد. از دیگر مزیت های اتصال فلنج دار لرزه گیرهای آکاردئونی می توان به آب بندی مناسب آن اشاره کرد .  

مشخصات

تحمل درجه حررات و فشار بالا و جذب حرکتهای محوری، جانبی و زاویه ای با در نظر گرفتن آرایش مناسب از جمله خصوصیات اتصالات آکاردئونی است که باعث کاربرد وسیع آنها در سیستمهای مختلف Piping و Ducting در صنایع مختلفی از جمله آب، نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهها، صنایع ذوب آهن، مجتمع های فولاد، سیستمهای مطبوع و … گردیده است.

لرزه گیر آکاردئونی

کاربرد

لرزه گیر آکاردئونی درمدل های مختلفی وجود دارند. مدل های ساده تر ان در موتور ها، سانتریفیوژها، وسایل مکانیکی خط تولید، حتی ماشین چاپ استفاده می شوند، برخی نیز پیچیده تر هستند و مدل های مختلفی از آنها با تحمل فشار بالا و یا تالرنس بسیار زیاد برای لرزش های سنگین ساخته می شوند. این دستگاه ها معمولا برای خطوط گاز و نفت پرکاربرد تر هستند، البته در خطوط لوله آب که پمپ های پرفشار بر روی آنها نصب شده است نیز کاربرد دارند. این دستگاه موجب کاستن ضربات مختلف سیال بر روی لوله و به خصوص اتصالات نصب شده بر روی آنها می شود. این دستگاه ضرباتی را که به ضربه قوچ مشهورند حذف می کنند. در ادامه به برخی از کاربردهای مهم این نوع لرزه گیر ها اشاره می کنیم :

 

  • سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع
  • انواع نیروگاه های بخار، سیکل ترکیبی، برق آبی و هسته ای
  • پالایشگاه های نفت و گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع فولاد
  • صنایع سیمان
  • مبدلهای حرارتی
  • صنایع چوب و کاغذ
  • خروجی اگزوز موتورهای احتراقی

 

لرزه گیر آکاردئونی

 

اجزای تشکیل دهنده لرزه گیر آکاردئونی

بلوز لرزه گیر آکاردئونی : قسمت انعطاف پذیر اتصال آکاردئونی است که قابلیت انجام حرکتهای مورد نظر را دارد.

 

لوله: قسمت انعطاف پذیر اتصال آکاردئونی است که قابلیت انجام حرکتهای مورد نظر را دارد.

 

طوق: در اتصالات فلنج دار رابط بین فلنج و بلوز بوده و در اتصالات جوشی بصورت مستقیم به خط لوله متصل می شود.

 

فلنج: وظیفه متصل کردن اتصال آکاردئونی به فلنج متقابل موجود در خط لوله را به عهده دارد.

 

غلاف داخلی: از حرکت سیال در درون پرخ خا جلوگیری می کند تا جریانی آرام داشته باشیم. در صورتی که سرعت سیال بالا باشد و از غلاف داخلی استفاده نشود پدیده توربولانس پیش می آید که موجب سر و صدا، افت فشار، سایش و افزایش دما می شود.

 

پایه روپوش: نگه دارنده روپوش می باشد.

 

روپوش: جهت ایمن نگه داشتن بلوز از آسیبهای ناشی از عوامل خارجی و یا پیشگیری از پاشیده شدن سیال در صورت نشت احتمالی از بلوز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پایه میل مهار: نگه دارنده میل مهار می باشد.

 

میل مهار: در مورد قطعات با حرکت جانبی و زاویه ای در مقابل نیروی – مقاومت می کند و در مورد قطعات با حرکت محوری کار محدود کردن حرکت اتصال را به منظور جلوگیری از اعمال حرکات ناخواسته به قطعه را بر عهده دارد.

 

رینگ تنظیم کننده: در مواردی که فشار بالا باشد برای تقویت بلوز از رینگهای تقویت کننده استفاده می شود. در نوع رینگهای نتظیم کننده علاوه بر تقویت، میزان حررات پره ها نیز تنظیم می شود.

 

پایه رینگ لرزه گیر آکاردئونی : نگه دارنده رینگهای انتهایی می باشد.

 

پایه لوله: نگه دارنده صفحات لولا در فطعات لولایی و گاردانی می باشد.

 

لوله: علاوه بر مقاومت در برابر نیروی وارده اجازه حرکت زاویه ای را در یک صفحه در مورد قطعات لولایی و در تمامی جهات گاردانی می دهد.

 

لولا: صفحه ای است که لولاهای قطعات گاردانی روی آن پین می شود.

 

پین لرزه گیر آکاردئونی : در قطعات لولایی و گاردانی در محل اتصال لولاها قرار می گیرد. مشخصات آن در واقع یک اتصال از جنس فولاد با قابلیت انعطاف در جهات مختلف است.

لرزه گیر جوشی آکاردئونی

برای اتصال لرزه گیر آکاردئونی به فلز سه روش کلی وجود دارد. یکی از انواع این روش ها برای اتصال آکاردئونی وجود دارد که به صورت جوشی به لوله فلزی نصب می شود ، همانطور که می دانید اتصال جوشی به صورت دائمی می باشد و در خطوطی بسته می شود که نیاز به تعمیرات و نگه داری نخواهد داشت و برای باز کردن اتصال آکاردئونی می بایست لرزه گیر را از لوله فلزی بُرید . آرایش لبه ابتدایی و انتهایی لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی به صورت پخ خورده (BEVELING) بوده که هنگامی که کنار لوله فلزی برای جوشکار قرار میگیرد حالت V دارد که این فضای خالی برای پرکردن با مواد مذاب جوش می باشد که اتصال محکم و غیر قابل نفوذی را ایجاد می کند. لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی به صورت مهاردار و بدون مهار موجود می باشد که نوعی از آن جنس بدنه تمام استیل 304 دارد.    

لرزه گیر جوشی

لرزه گیر جوشی چیست ؟‌

لرزه گیرهای آکاردئونی به سه دسته تقسیم بندی می شوند که شامل لرزه گیرهای جوشی، لرزه گیرهای دنده‌ای و لرزه گیرهای فلنجی می باشند. از میان انواع لرزه گیرهای آکاردئونی، لرزه گیر جوشی نسبت به دیگر انواع آن از نظر هزینه و بها، بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر هستند البته لازم به ذکر است که نصب و تعویض لرزه گیر جوشی، مستلزم صرف مدت زمان بیشتری نسبت به دیگر نمونه های لرزه گیر می باشد. برای حذف همزمان لرزش، شوک، صدا و کلیه حرکات انبساطی، انقباضی، کششی و زاویه ای در سیستم خطوط لوه از لرزه گیر استفاده می شود. لرزه گیر های جوشی مهارد دار و بدون مهاری در بازار موجود هستند که از آلیاژ تمام استیل ساخته می شوند و این تجهیزات برای ایمن سازی صنایع به ویژه تاسیسات ساختمان، موتور خانه و پمپ آب، لوله های آب داغ، خطوط لوله مواد اولیه کارخانه های پتروشیمی و شیمیایی، همین طور لوله های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. لرزه گیر های جوشی جهت استفاده در خطوط لوله پالایشگاه، صنایع پتروشیمی و شیمیایی، صنایع فولادسازی، صنایع سیمان، لرزه گیر دهانه خروج مواد پودری مانند سیمان، خروجی اگزاست و دهنه سیستم های حرارتی، تهویه مطبوع به خصوص در نوع صنعتی و سایز بزرگ، به صورت مهاردار و بدون مهار، با یک جداره یا دو جداره تولید و استفاده می شوند.  

مشخصات فنی لرزه گیر جوشی

همان طور که از نام این نوع لرزه گیر مشخص است، این نوع از لرزه گیرهای آکاردئونی توسط جوشکاری به لوله و یا سایر اتصالات، مرتبط می گردند. از مزایای این نوع لرزه گیر آکاردئونی می توان به استحکام آن اشاره کرد. البته این استحکام به میزان مهارت جوشکار و نیز رعایت برخی اصول مهندسی در این نوع جوشکاری بستگی دارد. و زمانی می‌توان از این اتصال اطمینان پیدا نمود که شاهد هیچ نوع نشتی و خللی در خطوط لوله نباشیم. نکته مهم در رابطه با استفاده از لرزه گیر جوشی این است که در صورت نیاز به تعمیر و سرویس، نمی توان این لرزه گیر را باز کرد چراکه اتصالات لرزه گیر آکاردئونی جوشی بسیار محکم و دارای مقاومت زیاد می باشد. معمولا در این مواقع محل اتصال این نوع لرزه گیر را بریده و اتصال را جدا می کنند. بنابراین بهتر این است که در مواقعی از لرزه گیر جوشی استفاده شود که نیاز به باز کردن مجدد آن نباشد

لرزه گیر جوشی

 

کاربرد

  • پالایشگاه های نفت و گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع فولاد
  • صنایع سیمان
  • مبدل های حرارتی
  • صنایع کاغذ و چوب
  • سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع

 

انواع لرزه گیر جوشی

  1. لرزه گیر جوشی بدون مهار
  2. لرزه گیر مهاردار جوشی
  3. لرزه گیر استیل جوشی
  4. لرزه گیر فلنج دار جوشی

فیلم اموزشی وظیفه اصلی لرزه گیرهای آکاردئونی

لرزه گیر فلزی

بدنه این نوع از لرزه گیر ها، از جنس فلز و آلیاژ های آن می باشد که مقاومت بیشتری نسبت به سایر لرزه گیر ها دارند. گستره ی کاربرد این نوع لرزه گیر ها در صنایع پتروشیمی و کارخانجات بزرگ صنعتی بسیار زیاد است. لرزه گیر های فلزی ارتعاشات و همچنین فشار ها و دما های وارده را تحمل می کنند که همین امر سبب کاهش خسارت و آسیب به لوله ها می باشد. به همین دلیل از آن ها در صنایع نفت و پتروشیمی بیشتر استفاده می شود. اتصال لرزه گیر های فلزی به صورت جوشی، فلنجی و دنده ای می باشد. اتصال فلنجی به راحتی قابل تعویض است، اتصال جوشی آب بندی مناسبی دارد و اتصال دنده ای قابلیت حذف ارتعاشات را در جهات مختلف عمودی و افقی و زاویه ای دارد.

 

انواع لرزه گیر فلزی

  • فلزی مهاردار
  • خرطومی فلزی
  • فنرهای فشاری
  • مهاردار زاویه ای
  • فلنج دار، جوشی
  • یک لایه، چند لایه
لرزه گیر های خرطومی فلزی

https://s5.uupload.ir/files/cafea/aks%20vblog%20group%20oil/braided-expansion-joint.jpg

به دلیل انعطاف پذیری بالای لرزه گیر های خرطومی فلزی از آن ها می توان در شکل ها و زوایای مختلف استفاده کرد. لرزه گیر خرطومی فلزی نیاز به فضای نصب کمتری نسبت به سایرین دارد.در طراحی خطوط لوله علاوه بر استفاده از انواع لرزه گیر های آکاردئونی و یا لاستیکی، همچنین می توان از لوله های خرطومی فلزی بهره برد. استفاده از خطوط لوله خرطومی، به خاطر انعطاف بالای آنها امروزه بیشتر مورد توجه است. از مزیت های مهم لوله های خرطومی این است که می توان از آن ها به صورت مستقیم، وی شکل و یا زوایای دیگر بهره برد. نکتۀ دیگری که دربارۀ خطوط لولۀ خرطومی وجودو دارد، این است که خودشان در کاهش میزان لرزش های سیستم مؤثر بوده و به همین جهت، برای حذف لرزش ها و کاهش ارتعاشات سیستم دیگر نیازی به تجهیزات تقویت کننده و پشتیبان نخواهد بود. به این خاطر، استفاده از لوله های خرطومی – فلزی منجر به کاهش فضای مورد نیاز برای نصب خط لوله نیز می گردد.

طراحی اتصالات لوله خرطومی معمولاً به صورت یک لایه و یا دو لایه صورت می گیرد. نقش لایۀ حفاظتی بلوز لوله خرطومی، محافظت از آن در برابر فشارهای درونی خط لوله است. همچنین این لایه از خط لوله خرطومی در برابر شرایط محیطی نیز محفاظت می کنند. برقرار اتصالات بین خطوط لوله و اتصالات خرطومی با استفاده از فلنج ها و یا جوش صورت می گیرد.

لرزه گیر لاستیکی لوله (Rubber Expansion)

https://s5.uupload.ir/files/cafea/aks%20vblog%20group%20oil/anti-vibration-iromart.com-2.jpg

لرزه گیر های غیر فلزی که به لرزه گیر لاستیکی نیز معروف اند باعث کاهش و حذف ارتعاشات و تنش ها می شوند و همچنین برای جذب ارتعاشات دمایی همچون انبساط و انقباض در خط لوله کاربرد دارند. لرزه گیر های غیر فلزی یا لاستیکی بیشترین کاربرد را در میان کل لرزه گیر ها دارند. ساختار بدنه لرزه گیر های لاستیکی از لاستیک و فلز می باشد که دما و فشار کمتری نسبت به لرزه گیر های فلزی تحمل می کنند. حداکثر دمای تحملی لرزه گیر های لاستیکی 90 درجه سانتی گراد و حداکثر فشار تحملی 16 بار است.

https://s5.uupload.ir/files/cafea/aks%20vblog%20group%20oil/rubber-expansion-joint.jpg

فیلم اموزشی قواعد نصب لرزه گیر لاستیکی

فیلم اموزشی تنظیم میله مهار لرزه گیر

انواع لرزه گیر لاستیکی

  • خرطومی، مهاردار
  • یو نیورسال
  • اتو کلاو
  • دستگاه لرزاننده
  • بلا دری مهاردار
  • بلا دری مقاوم و انعطاف پذیر در برابر حرارت
مشخصات فنی لرزه گیر لاستیکی
مشخصات فنی لرزه گیر لاستیکی ارتعاش
رنگ نشانه لرزه گیر سیستم های قابل نصب
لرزه گیر با نشانه زرد تهویه مطبوع با تحمل فشار 10 بار
لرزه گیر با نشانه آبی تحمل فشار 16 تا 30 بار و 60 درجه دما
لرزه گیر با نشانه سبز سیستم های حاوی اسید، باز و مواد خورنده با تحمل فشار 10 بار و 60 درجه دما
لرزه گیر با نشانه قرمز سیستم های حرارتی با تحمل حرارت بالا تا 100 درجه سانتی گراد و فشار 16 بار
لرزه گیر با نشانه سفید سیستم های آشامیدنی و بهداشتی با تحمل 10 بار فشار
لرزه گیر با نشانه قهوه ای سیستم های حاوی نفت و مشتقات آن
لرزه گیر با نشانه خاکستری سیستم های هوای فشرده

حال با توجه به نوع ویژه سیال، لرزه گیرهای لاستیکی زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • لرزه گیر لاستیکی مارک سبز: جهت استفاده برای سیالات اسیدی و بازی
  • لرزه گیر لاستیکی مارک سفید: جهت استفاده در سیستم‌های بهداشتی
  • لرزه گیر لاستیکی مارک قهوه‌ای: جهت استفاده برای سیالات که مربوط به نفت و گاز و فرآورده‌های آنها می‌شود.
  • لرزه گیر لاستیکی مارک خاکستری: جهت استفاده در سیستم هوای فشرده

ابعاد لرزه گیر لاستیکی

ابعاد لرزه گیر لاستیکی لوله

ابعاد لرزه گیر لاستیکی لوله
سایز R.I.D P.C.D R.O.D R.H F.H.D N.R
¼ 1 32.5 100 129 97 18 4
½ 1 37 110 137 102 18 4
2 49 125 156 109 18 4
½ 2 62 145 172 121 18 4
3 75 160 191 128 18 8
4 98 180 214 135 18 8
5 124 210 245 144 18 8
6 148 240 288 158 22 8
8 198 295 345 183 22 8
10 262 350 398 205 22 12

* تمامی مقادیر درج شده در جدول فوق با واحد میلی متر اندازه گیری شده است.

نحوه عملکرد لرزه گیر لاستیکی

  1. جذب حرکت های محوری (منبسط و فشرده شدن) : حرکت محوری (axial)، تغییری در طول بعدی بلوز، از طول آزاد آن در جهت موازی با محور طولی بلوز است.
  2. جذب حرکت های جانبی: حرکت جانبی (lateral)، یک جابه جایی نسبی از یک انتهای بلوز به انتهای دیگر در جهت عمود بر محور طولی آن است.
  3. جذب حرکت های زاویه ای و پیچشی: حرکت زاویه ای (angular)، یک جابه جایی چرخشی محور طولی بلوز نسبت به نقطه چرخش است. پیچش (torsion)، اشاره به تاب دادن یک انتهای بلوز با توجه به انتهای دیگر، پیرامون خط مرکزی بلوز دارد.
  4. کاهش لرزه: لرزه گیرهای لاستیکی، لرزه های ناشی از عملکرد دستگاه را جدا کرده یا کاهش می دهند. انتقال لرزه، کاهش یافته و لرزه گیرها از تجهیزات در برابر این عوامل مضر، محافظت می کنند.
  5. تضعیف انتقال صدا: لرزه گیرهای لاستیکی، به دلیل ارتباط لاستیک و فولاد اتصالات و فلنج های میتینگ، باعث تضعیف انتقال صدا می شوند.

کاربرد لرزه گیر لاستیکی

استفاده از لرزه گیرهای لاستیکی یکی از روشهای جلوگیری از انتقال لرزشهای به وجود آمده به سایر قسمتهای خط می‌باشد. یکی از کاربردهای بسیار رایج لرزه گیرهای لاستیکی در قسمت Suction و Discharge پمپها می‌باشد که علاوه بر جذب لرزشهای موجود، قابلیت حذف ضربات قوچ و شوکهای به وجود آمده را دارند از کاربردهای دیگر لرزه گیرهای لاستیکی حذف حرکات ناشی از تغییرات ناشی از تغییرات ابعادی خطوط می‌باشد مزیت عمده لرزه گیرهای لاستیکی نسبت به اتصالات آکاردئونی، قابلیت استفاده از آنها در محیطهای بسیار خورنده می‌باشد، هرچند که این اتصالات دما و فشار محدودی را تحمل می‌کنند. گاهی نیز از لرزه گیرهای لاستیکی برای جلوگیری از هدایت الکتریکی استفاده می‌شود. برخی از موارد کاربرد لرزه گیرها در صنایع شیمیایی، داروئی، دریایی، تاسیساتی، فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی می‌باشد. در ادامه به برخی از کاربردهای مهم این وسایل اشاره می کنیم :

 

  1. ایستگاه های تولید برق
  2. نفت و گاز
  3. آب شیرین کن
  4. سیستم های خنک کننده
  5. پمپ ها
  6. ماشین آلات شیمیایی
  7. گرمایش و تهویه هوا
  8. کشتی سازی
  9. کارخانه های تصفیه آب
  10. فاضلاب شهری
  11. سیستم های لوله کشی بهداشتی
  12. کارخانه های خمیر و کاغذ
  13. سیستم های لوله کشی برای آب گرم یا سرد
  14. تولید برق سیستم های خنک کننده
  15. ماشین آلات فسفات
  16. صنایع غذایی

مزایا لرزه گیر لاستیکی

  • با توجه به انعطاف پذیری بلوز، این لرزه گیرها برای جذب تکان ها در فضاهای محدود و تنگ، بهینه هستند.
  • حرکت های جانبی، زاویه ای و محوری را جذب می کنند.
  • تلاطم های جریان آبی را کاهش می دهند.
  • ایمن، قابل اطمینان، با دوام و بدون نیاز به حفظ و نگهداری هستند.
  • مقاوم در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و حرارت هستند.
  • میزان نرخ ارتجاع آنها پایین است.
  • در برابر فشار و خلأ مقاوم هستند.
  • دارای اثر خفه کردن صدا هستند.
  • به دلیل داشتن فلنج هایی از لاستیک وولکانیزه و فابریک که با لوله ادغام شده اند، برای نصب آنها نیاز به واشر نیست.
  • اتلاف حرارت را کاهش می دهند.

 

تفاوت لرزه گیر و ضربه گیر در چیست؟

ممکن است در ذهن شما تفاوتی بین لرزه گیر و ضربه گیر وجود نداشته باشد ولی قابل ذکر است که برای کاهش و مهار ارتعاش و لرزش لوله ها در خطوط لوله از لرزه گیر استفاده می کنند، در صورتی که برای کاهش لرزش دستگاه می بایست از ضربه گیر استفاده نمود. ضربه گیر ها به عنوان لاستیک های ضربه گیر منجیت دار شناخته می شوند که در زیر دستگاه مانند پمپ قرار می گیرد و موجب کاهش ارتعاش می شود.

بهترین نوع لرزه‌گیر چیست؟

همان‌طور که گفته شد امروزه از انواع مختلفی از لرزه‌گیرها شامل لرزه‌گیرهای لاستیکی، فلزی، خرطومی – فلزی و آکاردئونی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. هرکدام از این لرزه‌گیرها دارای ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند و می‌توانند در بخش‌های مختلفی از صنایع استفاده شوند. انتخاب بهترین لرزه‌گیرها باید بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی انجام می‌شود که شامل نوع تجهیزات، میزان ارتعاشات و لرزش‌ها، محیط جغرافیایی، میزان دما، میزان فشار و … می‌باشند.

نصب و راه اندازی لرزه گیر در لوله کشی
  • این محصولات متناسب با فشار، دما و ترکیبات شیمیایی سیال باشد.
  • تراز نبودن دو سر لرزه گیر سبب افزایش تنش برشی و کاهش عمر و میزان حرکت می شود.
  • سوراخکاری فلنج های لرزه گیر باید کاملاً متناسب با فلنج خط لوله باشد.
  • در صورت عدم استفاده از واشر در پیچ فلنج، امکان بروز نشتی وجود دارد.
  • سطح فلنج خط لوله باید صاف بوده و در صورت Raise Face بودن، میزان برآمدگی Raise نباید بیشتر از 16/1 اینچ باشد.
  • نباید در نزدیکی انواع لاستیکی آن، جوشکاری کرد.
  • انواع لاستیکی تحمل وزن خط لوله را ندارند. وزن خط لوله باید توسط مسند ها گرفته شوند.

کاربرد لرزه گیر

  • صنایع شیمیایی
  • صنایع دریایی
  • صنایع تاسیساتی
  • صنایع غذایی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی