بخش دوم اموزش کولینگ تاور

انواع برج خنک کننده

انواع برج خنک کننده ( Cooling Tower ) از لحاظ مسیر جریان آب و هوا، نحوه ساخت و روش انتقال حرارت تقسیم بندی می شوند. کولینگ تاور ها دارای اشکال مختلفی هستند، گاه شکل آن ها به صورت گرد، مکعب و یا هذلولی می باشد، گاه پروانه در قسمت کنار یا در قسمت بالا قرار گرفته و یا به طور کل فاقد پروانه می باشد. ممکن است تفاوت هایی در توزیع آب داخل دستگاه است که می تواند به صورت دورانی، اسپری نازل و یا ثقلی باشد

انواع-برج-خنک-کننده
انواع-برج-خنک-کننده

بررسی انواع برج خنک کننده

کولینگ تاور از نظر جریان هوا به دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

  • جریان طبیعی
  • جریان مکانیکی
  • جریان اجباری
  • جریان القایی
  • جریان مرکب
طراحی-کولینگ-تاور
طراحی-کولینگ-تاور

برج خنک کن چیست؟ برج خنک کننده دستگاهی است که گرمای بوجود آمده در فرآیند ها، ماشین ها و دستگاه های صنعتی را از آب در حال جریان دریافت و از طریق تبخیر آن را به اتمسفر انتقال می دهد و مجددا آب خنک را به سیستم برمیگرداند.

انواع برج خنک کننده : کولینگ تاور جریان طبیعی

برج خنک کننده جریان طبیعی یا اتمسفری فاقد پروانه است و از هیچ قطعه ای برای به جریان انداختن هوا استفاده نمی کند. آب در داخل این برج ها فقط اسپری می شود و هوا هم به صورت طبیعی جریان پیدا می کند، بسیار ارزان هستند و عملکرد مطمئن ندارند و در مقابل باد و شرایط آب و هوایی به شدت تأثیر پذیر هستند.

در شکل بالا کولینگ تاور اتمسفریک ساده را مشاهده میفرمایید ، آب از طریق نازل ها توزیع می شود و همزمان هوا به صورت طبیعی در داخل برج به جریان می افتد.

برج خنک کننده جریان طبیعی
برج خنک کننده جریان طبیعی

برج خنک کننده هذلولی از نوع جریان طبیعی می باشد که از جنس بتن ساخته می شود و دارای ابعاد و ارتفاع بسیار بلندی است. معمولا در نیروگاه ها و یا کارخانجاتی که به آب خنک فراوان احتیاج دارند استفاده می شود. جریان هوا در این برج ها به دلیل اختلاف فشار در ارتفاع بوجود می آید. ساخت این نوع برج خنک کننده بسیار پرهزینه می باشد ولی عملکرد بسیار مطمئن دارد و برای صنایع حساس به کار می رود.

کولینگ تاور جریان مکانیکی

برج خنک کننده جریان مکانیکی از که از یک یا چند پروانه برای به جریان درآوردن هوا استفاده می نماید. این نوع دستگاه از عملکرد پایدار برخوردار است و کمتر تحت تأثیر باد و شرایط محیطی قرار می گیرد.

برج خنک کن جریان اجباری
برج خنک کن جریان اجباری

در این نوع برج خنک کننده از فن به عنوان محرک جهت ایجاد جریان هوا استفاده می شود. در شکل زیر مشاهده می کنید که هوا به وسیله فن از دو طرف دستگاه وارد شده و به سمت بالا خارج می شود.

کولینگ تاور جریان اجباری

برج خنک کننده جریان اجباری از نوع جریان مکانیکی می باشد، در این دستگاه پروانه یا پروانه ها در قسمت ورودی هوا به قرار دارند، سرعت ورود هوا بالا و سرعت خروج هوا پایین می باشد که موجب ایجاد ضعف در جلوگیری از گردش مجدد هوا می شود.

پروانه این نوع برج خنک کننده ها معمولا از نوع سانتریفیوژ می باشد، فشار استاتیکی بالایی دارد ولی برق زیادی مصرف می کند و سر و صدای بالایی دارد. پروانه این برج به دلیل قرار گرفتن در مسیر ورود هوا در آب و هوای سرد در معرض یخ زدن قرار دارد.

کولینگ تاور جریان القایی

برج خنک کننده جریان القایی از نوع جریان مکانیکی می باشد، در این نوع دستگاه پروانه یا پروانه ها در قسمت خروجی هوا قرار دارند و سرعت خروج هوا در ناحیه فن سرعت بالاتری نسبت به ورود هوا در ناحیه ورود دارد. به دلیل قرار گرفتن پروانه در قسمت خروج هوای گرم امکان یخ زدن پروانه در فصول سرد وجود ندارد. در این نوع دستگاه گردش مجدد هوا به خودی خود به وجود نمی آید. بسیاری از مدل های برج خنک کننده کوچک از نوع القایی هستند که در یک سایز کوچک به کمک پروانه قابلیت کاهش دمای مقدار مشخصی از دبی آب را دارند.

برج خنک کننده جریان القایی
برج خنک کننده جریان القایی

کولینگ تاور جریان مرکب

برج خنک کننده جریان مرکب از انواع برج خنک کننده است که ظاهری شبیه کولینگ تاور جریان طبیعی دارد ولی ارتقاع آن معمولا کمتر است و درون آن از یک یا چندیدن پروانه برای به جریان انداختن هوا استفاده شده است. در این نوع دستگاه در فصول سرد ممکن است پروانه ها خاموش باشند و ممکن است در صورت نیاز و در بار شدید پروانه ها شروع به کار کنند.

برج خنک کن جریان مرکب
برج خنک کن جریان مرکب

برج خنک کننده هیبریدی نوع دیگری از برج خنک کننده می باشد که در ترکیبی از دو برج خنک کننده خشک و مرطوب می باشد.

در این برج خنک کننده ابتدا آب با دمای بسیار بالا وارد کوئل شده و به وسیله هوای جریان یافته در برج خنک می شود و سپس آب بروی سطوح انتقال حرارت پاشیده شده و مانند برج خنک کن معمولی خنک می شود.

برج خنک کننده هیبرید
برج خنک کننده هیبرید

تقسیم بندی کولینگ تاور بر اساس مسیر جریان آب و هوا نسبت به هم

تقسیم بندی دیگری وجود دارد که با توجه به مسیر هوا و آب نسبت به هم درون برج خنک کننده است. این تقسیم بندی به دو دسته است:

  • جریان مخالف
  • جریان متقاطع

کولینگ تاور جریان مخالف

برج خنک کننده جریان مخالف مسیر جریان آب در جهت مخالف مسیر جریان هوا می باشد. معمولا جریان آب از بالا به پایین و مسیر جریان هوا از پایین رو به بالا است. در شکل برج خنک کن جریان مخالف را مشاهده می فرمایید.

کولینگ تاور جریان متقاطع

برج خنک کننده جریان متقاطع مسیر جریان آب و مسیر جریان هوا متقاطع می باشد. معمولا جریان آب از بالا به پایین و مسیر جریان هوا به صورت افقی است. در شکل برج خنک کن جریان متقاطع را مشاهده می فرمایید.

تقسیم بندی کولینگ تاور بر اساس مدار آب

تقسیم بندی دیگری بر اساس مدار جریان آب در انواع برج خنک کننده وجود دارد. در این تقسیم بندی به دو دسته است:

  • مدار باز
  • مدار بسته

کولینگ تاور مدار باز

برج خنک کننده مدار باز به همان برج خنک کن معمولی گفته میشود که آب در هنگام ورد به کولینگ تاور از لوله خارج شده و داخل دستگاه پاشیده می شود و با هوا در تماس است و به اصطلاح مدار باز است و کل مسیر آب داخل لوله نیست.

کولینگ تاور مدار بسته

در داخل برج خنک کننده مدار بسته کوئل به کار رفته است و آب سیستم از درون این کوئل ها عبور کرده و خنک  می شود. تنها تفاوت در عملکرد برج خنک کننده مدار بسته نسبت برج خنک کننده معمولی ، جلوگیری از تبخیر و رسوب گرفتن در آب سیستم می باشد، به نحوی که آب سیستم با دلیل عبور از داخل کوئل با هوا در تماس نیست، تبخیر نمی شود و ناخالصی وارد آن نمی شود ولی در برج خنک کننده مدار بسته همزمان در مدار دیگری آب به روی کوئل ها می ریزد، این آب در مجاورت جریان هوای به وجود آمده به وسیله فن، از روی سطح کوئل ها تبخیر می شود، بنابراین کوئل ها را خنک می کند.

شماتیک-برج-خنک-کن-مدار-بسته
شماتیک-برج-خنک-کن-مدار-بسته

تقسیم بندی کولینگ تاور بر اساس جنس سازه

تقسیم بندی دیگری بر اساس جنس سازه کولینگ تاور وجود دارد. در این تقسیم بندی برج های خنک کننده به چهار دسته:

  • برج خنک کننده فایبرگلاس
  • برج خنک کننده گالوانیزه یا فلزی
  • برج خنک کننده بتنی
  • برج خنک کننده چوبی

تقسیم می گردند.

تفاوت انواع برج خنک کننده

تفاوت انواع برج خنک کننده را می توان در شکل هندسی و جنس بدنه ، سیستم توزیع آب ، نوع پروانه و محل قرار گیری آن ، نوع سطوح انتقال حرارت یا جنس پکینگ برج خنک کننده جستجو نمود. درست است که تمامی برج های خنک کننده به منظور خنک کردن آب مورد استفاده قرار می گیرند ولی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های متفاوتی در صنعت دارند. در این مطلب به بررسی مدل های برج خنک کننده متداول ساخته شده می پردازیم و نقاط ضعف و برتری هر کدام را اشاره خواهیم نمود.

تفاوت انواع برج خنک کننده
تفاوت انواع برج خنک کننده

بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف ( سری CS ) :

  • سیستم توزیع آب : سیستم توزیع آب در این برج خنک کننده از طریق اسپری آب نازل ها صورت می پذیرد. در داخل دستگاه در فاصله های معین لوله فشار قوی قرار گرفته است، آب با فشار پمپ وارد دستگاه شده و از طریق نازل برج خنک کننده به روی سطوح پاشیده می شود. انتخاب نازل مناسب بر عهده طراح دستگاه می باشد ، توزیع آب در برج خنک کننده باید به صورت یکنواخت و متناسب صورت پذیرد. این سیستم توزیع آب برای واحد های صنعتی بسیار مناسب است و نگهداری آن آسان و کم هزینه می باشد. به طور کلی کیفیت سیستم توزیع آب در برج خنک کننده در بحث تفاوت انواع برج خنک کننده بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • بدنه: جنس بدنه از فایبرگلاس ساخته شده است و تنها قسمت ساپورت ها از فلز گالوانیزه ساخته شده که در مقابل رطوبت ، نور خورشید ، ضربه و عوامل دیگر بسیار مقاوم است و عمر طولانی تری نسبت به فلز دارد.
  • پکینگ : در این نوع برج خنک کننده در حالت پیشفرض از پکینگ با جنس پی وی سی از نوع جریان مخالف استفاده می شود. مانند هر برج خنک کن دیگر استفاده از انواع پکینگ برج خنک کننده امکان پذیر می باشد.
برج خنک کننده سی اس
برج خنک کننده سی اس
  • پروانه: فن این نوع برج خنک کننده از نوع محوری است و در بالای برج خنک کن قرار می گیرد. فن هوا را از قسمت پایین برج خنک کننده مکش کرده و به سمت بالا هدایت می کند. پروانه این نوع برج خنک کننده از بلید های ایرفویل با جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم ساخته می شود که با داشتن پره های تو خالی بسیار سبک می باشد و همچنین عمر و دوام بسیار بالایی دارد.
  • قطره گیر : در این برج خنک کننده یک لایه قطره گیر در بالای لوله های نازل ها قرار می گیرد و اجازه عبور آب و پرتاب آن به بیرون از برج خنک کن را نمی دهد.
  • فوندانسیون : فوندانسیون برج خنک کننده سری CS بسیار ساده و کوچک است، سطح مقطح این برج خنک کننده به صورت مربع است بنابراین کمترین فضا را اشغال می کند.
  • چیدمان : چیدمان این نوع برج خنک کننده در تناژ های بالا مشکل ساز است زیر هر دو برج خنک کننده که کنار هم قرار می گیرند باید حداقل به اندازه نصف دستگاه از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • پرتاب آب : پرتاب آب در این برج خنک کننده به دلیل وجود قطره گیر بسیار کم می باشد.

در مجموع در بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده باید اشاره نمود که برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف سری CS برج خنک کننده برای واحد های صنعتی بسیار مناسب است و بیشترین سهم فروش در بازار برج های خنک کن را در اختیار دارد. این نوع برج خنک کننده قابلیت تطبیق با انواع سیستم ها و تجهیزات را دارد و در عین حال نگهداری و تعمیرات آن آسان و کم هزینه می باشد.

برج خنک کننده مکعبی جریان متقاطع ( سری MX ) :

  • سیستم توزیع آب : توزیع آب در این برج خنک کننده به صورت ثقلی انجام می شود ، در قسمت فوقانی و دو طرف دستگاه تشت توزیع آب وجود دارد که آب به به وسیله پمپ به دورن آن ها منتقل می شود. در زیر این تشت ها که به نام اسپلش باکس شناخته می شود روزنه های بسیاری در فواصل مشخص وجود دارد که آب به وسیله نیروی گرانش به صورت قطره قطره به سمت پایین توزیع می شود. این سیستم توزیع آب در عین سادگی بهترین عملکرد را دارد ، نیاز به فشار پمپ کمی دارد و عمر و دوام آن بسیار طولانی است.
  • بدنه : این برج خنک کننده دارای اسکلت فلزی گالوانیزه می باشد و بدنه اصلی آن از جنس فایبرگلاس می باشد. بدنه در مقابل رطوبت و عوامل جوی بسیار مقاوم بوده و عمر طولانی دارد.
  • پکینگ : پکینگ این برج خنک کننده از نوع جریان متقاطع است ، ورق های پکینگ در فواصل مشخص به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این نوع پکینگ برج خنک کننده در عین حال که راندمان بالایی دارد ولی رسوب کمتری نسبت به انواع دیگر می گیرد. در این برج خنک کننده نیز می توان از انواع دیگر پکینگ برج خنک کننده با رعایت توزیع آب و فشار هوا استفاده نمود. برج خنک کننده ام ایکس بیشترین ارتفاع پکینگ را دارد و هنگام ریزش آب دمای آب به خوبی پایین می آید. در حقیقت نوع پکینگ در تفاوت انواع برج خنک کننده تأثیر گذار نیست.
برج خنک کننده ام ایکس
برج خنک کننده ام ایکس
  • پروانه: فن این نوع برج خنک کننده از نوع محوری است و در بالای برج خنک کن قرار می گیرد. فن هوا را از دو طرف برج خنک کننده مکش کرده و به سمت بالا هدایت می کند. پروانه این نوع برج خنک کننده از بلید های ایرفویل با جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم ساخته می شود که با داشتن پره های تو خالی بسیار سبک می باشد و همچنین عمر و دوام بسیار بالایی دارد. در طراحی این نوع برج خنک کننده باید شکل گیری خطوط مسیر هوا مورد توجه قرار گیرد.
  • قطره گیر : پکینگی که در این برج خنک کننده استفاده می شود دارای قطره گیر در انتهای خود است که امکان پرتاب آب را می گیرد.
  • فوندانسیون : فوندانسیون برج خنک کننده سری ام ایکس بسیار ساده است به طوری که تمام پایه های دستگاه بروی کلاف مستطیل فلزی قرار می گیرند.
  • چیدمان : چیدمان این دستگاه در تناژ های بالا به دلیل اینکه از دو طرف مکش هوا دارند بسیار مناسب است و با اشغال فضای اندک در کنار یکدیگر قرار می گیرند و نیازی به فاصله نیست.
  • پرتاب آب : به دلیل طراحی و مکانیزم این نوع برج خنک کننده پرتاب آب به حداقل می رسد و کمترین اتلاف آب را دارد.

در مجموع در بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده باید اشاره نمود که برج خنک کننده مکعبی جریان متقاطع سری MX در میان انواع برج های خنک کننده عملکرد بهتری دارد و تعمیرات آن کم هزینه می باشد ولی هزینه اولیه خرید آن به دلیل استفاده از متریال بیشتر نسبت به انواع دیگر برج خنک کننده بالاتر می باشد.

برج خنک کننده مدور جریان مخالف ( سری RF ) :

  • سیستم توزیع آب در این برج خنک کننده به صورت دورانی است ، ابتدا آب با فشار پمپ از طریق لوله عمودی در مرکز به سمت بالای برج حرکت می کند ، سپس به کلگی توزیع آب برج خنک کننده ( آبگردان ) می رسد و به درون لوله های آرم وارد می شود که زیر آن ها پر از سوراخ است ، آب به طوری در شعاع مقطع برج خنک کن توزیع می شود که کلگی در حال دوران می باشد و تمام نقاط را پوشش می دهد. این سیستم توزیع آب به دلیل حرکت دورانی زودتر از انواع سیستم های دیگر دچار مشکل می شود و نیاز به تعمیرات پیدا می کند.
  • بدنه : بدنه برج خنک کننده سری RF به شکل بطری ساخته می شود که کاملا آیرودینامیک است و در مقابل وزش باد مقاومت بالایی دارد و برای مناطقی که وزش باد شدید دارند توصیه می شود. مابقی قطعات ساپورت و نگهدارنده از قطعات گالوانیزه ساخته می شود.
  • پکینگ : پکینگ این برج خنک کن نیز از جنس پی وی سی ساخته می شود و از نوع جریان مخالف است. همانطور که می بینیم تفاوت انواع برج خنک کننده در پکینگ آن ها نیست بلکه استفاده از هر نوع پکینگ دیگر هم در هر برج خنک کن با رعایت اصول طراحی امکانپذیر می باشد.
برج خنک کننده آر اف
برج خنک کننده آر اف
  • پروانه : پروانه محوری این برج خنک کن در قسمت فوقانی دستگاه قرار گرفته است و هوا را از قسمت زیرین مکش کرده و با عبور از روی پکینگ ها به سمت بالا منتقل می نماید. معمولا پروانه از جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم ساخته می شود که عمر بالایی دارد.
  • قطره گیر : در این برج خنک کن از قطره گیر های فایبرگلاس استفاده می شود که تنها روی لوله های آرم را پوشش می دهند و از پرتاب آب جلوگیری می کنند.
  • فوندانسیون : ساخت فوندانسیون این برج خنک کن مشکل می باشد زیرا پایه ها بروی یک محیط دایره قرار گرفته اند و نیاز به اندازه گیری های دقیق می باشد.
  • چیدمان : چیدمان برج های خنک کننده گرد در تناژ های بالا بسیار مشکل می باشد زیرا باید از یکدیگر فاصله داشته باشند و فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند. بنابراین استفاده از این نوع برج خنک کن در تناژ های بالا و به صورت ماجولار پیشنهاد نمی گردد.
  • پرتاب آب : پرتاب آب در این نوع برج خنک کننده به نسبت انواع دیگر برج خنک کننده بیشتر می باشد ، زیرا قطره گیر های قرار گرفته بروی لوله ها تمام سطح مقطع برج خنک کن را پوشش نمی دهند و فاصله فن با پکینگ ها کمتر از انواع دیگر برج خنک کن می باشد.

در بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده در مجموع باید اشاره نمود که به دلیل پرتاب آب و سیستم توزیع آب دورانی ، استفاده از برج خنک کننده سری RF فقط در تناژ های پایین پیشنهاد می گردد ، این برج خنک کن سرویس و تعمیرات پر هزینه ای دارد و نسبت به انواع دیگر برج های خنک کننده معایب بیشتری دارد.

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز از جنبه های گوناگون قابل بررسی است که در این مقاله به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم. می دانیم که تنها تفاوت برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز این است که در برج خنک کننده مدار بسته ، آب سیستم از درون کوئل هایی که درون دستگاه تعبیه شده است عبور می کند و خنک می شود در حالیکه به طور مستقیم با هوا تماس ندارد ولی در برج خنک کننده مدار باز ، آب در داخل برج خنک کننده و از میان پکینگ برج خنک کننده عبور کرده و در تماس با هوا خنک می شود.

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز
مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز

بررسی و مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز

در ادامه مطلب به بررسی و مقایسه برج های خنک کننده مدار بسته و مدار باز از نظر قیمت ، رسوب گذاری ، مصرف آب ، مصرف انرژی و نحوه تعمیرات می پردازیم:

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : قیمت

قیمت برج خنک کننده مدار بسته به دلیل به کار گیری کوئل هایی از جنس مس ، استنلس استیل و … بسیار بیشتر از قیمت برج خنک کننده مدار باز خواهد شد. باید توجه نمود که در برج خنک کننده مدار بسته هیچ کدام از قطعات برج خنک کننده مدار باز حذف نمی شود ولی تجهیزات دیگر از جمله کوئل و پمپ اضافه می گردند ، به طور معمول قیمت برج خنک کننده مدار بسته در حدود سه برابر قیمت برج خنک کننده مدار باز خواهد شد.

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : رسوب

در برج خنک کننده مدار بسته آب نرم از سیستم وارد کوئل های برج خنک کننده می شود ، در این مسیر آب با هوا هیچ گونه تماسی ندارد در نتیجه تبخیری هم در کار نیست ، بنابراین نه مقدار این آب کم می شود و نه املاح به آن اضافه می شود. انتقال حرارت فقط از طریق جداره لوله و به وسیله انتقال حرارت هدایت اتفاق می افتد. بنابراین هیچ گونه رسوب در داخل مجموعه کوئل ها و سیستم مصرف کننده نخواهیم داشت و فقط آب مدار دوم که به روی کوئل ها پاشیده می شود و با هوا در تماس است دارای رسوب خواهد بود. بنابراین در مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز مهمترین تفاوت عدم رسوب گذاری در برج خنک کننده مدار بسته است و تمام هزینه های اضافه می شود که آبی که به سیستم برای خنک کردن می رود فاقد رسوب باشد.

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : مصرف آب

مصرف آب در هر دو برج خنک کننده مدار باز و بسته یکسان است. توضیح بسیار ساده است : قانون بقای انرژی. در هر دو برج خنک کننده دفع حرارت از طریق از دست دادن گرمای نهان آب و تبخیر آب صورت می گیرد. در برج خنک کننده مدار باز تبخیر بروی پکینگ ها اتفاق می افتد و در برج خنک کننده مدار بسته تبخیر آب بروی کوئل ها اتفاق می افتد. در برآیند کاری در هر دو دستگاه مقداری از آب از یک دما به دمای دیگر خنک می شود و این از طریق تبخیر آب صورت می پذیرد.

مقایسه برج خنک کن مدار بسته و مدار باز
مقایسه برج خنک کن مدار بسته و مدار باز

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : مصرف انرژی

در برج خنک کننده مدار بسته به دلیل نیاز به جریان انداختن آب در مسیر طولانی کوئل ها به پمپ بسیار قوی تر نیاز است ، همچنین در برج خنک کن مدار بسته نیاز به پمپ دوم است تا آب را به روی کوئل ها بپاشد. بنابراین مصرف انرژی در برج خنک کننده مدار بسته بیشتر از مدار باز می باشد.

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : تعمیرات

در برج خنک کن مدار بسته به دلیل وجود تجهیزات بیشتر مانند کوئل و پمپ، در طولانی مدت تعمیرات بسیار مشکل تر ، پر هزینه تر و زمانبر تری خواهد بود.

به این صورت نتیجه گیری می شود که با توجه به هزینه بسیار بالای اولیه ، مصرف انرژی بیشتر و تعمیرات مشکل تر برج خنک کن مدار بسته نسبت به برج خنک کن مدار باز ، این نوع برج خنک کننده فقط در مواقعی باید مورد استفاده قرار گیرد که سیستم مصرف کننده آب خنک و تجهیزات مرتبط آن بسیار گران قیمت و نسبت به رسوب آب حساس باشند به طوریکه هزینه های اولیه و جاری انجام شده برای برج خنک کننده مدار بسته در مقابل آن ناچیز باشد.

مقایسه برج خنک کننده مکعبی و مدور

مقایسه برج خنک کننده مکعبی و مدور : مطابق مطالب قبلی برج خنک کننده دارای انواع مختلفی می باشد از جمله برج خنک کننده مکعبی که شکل هندسی چهار گوش دارد که می تواند به صورت جریان متقاطع و یا جریان مخالف باشد و همچنین برج خنک کننده مدور که شکلی مانند بطری دارد عملکرد آن به صورت جریان مخالف می باشد. در مطلب پیش رو ضمن بررسی هر کدام از این مدل ها ، به نقاط قوت و ضعف آن ها می پردازیم و اینکه هر کدام در کجا و چه شرایطی به کار می رود. انواع برج خنک کننده از مکانیزم های عملکرد متفاوت برخوردار هستند که درک آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

مقایسه برج خنک کننده مکعبی و مدور

فوندانسیون : در مقام مقایسه برج خنک کننده مدور دارای فوندانسیون پیچیده تری می باشد زیرا پایه ها به صورت گرد به روی فوندانسیون قرار می گیرند. ولی برج خنک کننده مکعبی چه در مدل جریان مخالف و چه جریان متقاطع دارای فوندانسیون ساده تری می باشند. بنابراین ساخت فوندانسیون برج خنک کننده گرد سخت تر از ساخت فوندانسیون برج خنک کننده مکعبی می باشد.

 

مقایسه برج خنک کننده
مقایسه برج خنک کننده

 

سیستم توزیع آب : سیستم توزیع آب در برج خنک کننده مدور به صورت دورانی به وسیله کلگی توزیع آب برج خنک کننده ( آب پخش کن ) می باشد که به جهت حرکت دورانی با فشار پمپ این قطعه به سرعت دچار فرسایش می شود و زودتر نیاز به تعویض دارد. جهت مقایسه برج خنک کننده مکعب جریان مخالف توزیع آب به وسیله نازل ها صورت می گیرد که ثابت هستند و در صورت گرفتگی تعویض آن ها راحت و کم هزینه می باشد. اما بهترین نوع سیستم توزیع آب متعلق به برج خنک کننده مکعب جریان متقاطع می باشد که به صورت ثقلی و از طریق تشت پر از سوراخ است و نیاز به کمترین نظارت و نگهداری دارد.

 

انواع برج خنک کننده دارای ویژگی های متفاوت می باشند و از نقاط ضعف و قوت برخوردار هستند.

 

پرتاب آب : جهت مقایسه برج خنک کننده جریان متقاطع به دلیل مسیر متقاطع آب و هوا کمترین میزان دریفت یا پرتاب آب را دارد و در دو نوع برج خنک کننده دیگر پرتاب آب بستگی به تمهیدات دیگر شامل قطره گیر و دریچه دارد که عملا نشان داده است که برج خنک کننده مدور دارای پرتاب آب بالاتری می باشد.

فضای اشغال شده : در مقام مقایسه برج خنک کننده مدور و مکعبی جریان مخالف به دلیل نیاز به مکش هوا از هر چهار جهت نیاز به فضای بیشتری نسبت به برج خنک کننده مکعب جریان متقاطع دارند که تنها از دو وجه هوا را مکش می کند و می توانند به صورت مدولار در کنار هم در تناژ های بالا قرار بگیرند.

مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر

مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر ( Air Cooler ) از جنبه های گوناگون قابل بررسی می باشد ، برج خنک کننده خشک ساختاری مانند برج خنک کننده مدار بسته دارد با این تفاوت که آب بروی کوئل ها پاشیده نمی شود و تنها هوا توسط پروانه از روی کوئل ها عبور می کند. در ایرکولر هم عملکرد دستگاه کاملا به همین صورت است، پروانه در قسمت بالا قرار گرفته است و هوا را از روی کوئل ها عبور داده و سیال داخل کوئل ها را خنک می کند. تنها تفاوت ایرکولر با برج خنک کننده خشک در ساختار آن است که در ادامه مطلب به مقایسه آن ها می پردازیم.

مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر

بدنه برج خنک کننده خشک کاملا مشابه برج خنک کننده معمولی است و تنها در داخل آن به جای پکینگ، کوئل قرار گرفته است. فن در قسمت فوقانی قرار دارد و هوا را از ناحیه زیرین مکش کرده و از روی کوئل ها عبور می دهد تا آب به جریان درآمده در کوئل ها خنک شود.

همانطور که در مطلب برج خنک کننده خشک توضیح داده شد برج خنک کننده خشک می تواند آب درون کوئل ها را تا 5 درجه بالای دمای خشک خنک کرد. کوئل های مورد استفاده در برج خنک کننده خشک از لوله های معمولی مسی ساخته شده اند و فین دار نیستند بلکه ساختار دستگاه کاملا مشابه برج خنک کننده مدار بسته است و تنها پاشش آب بروی کوئل ها انجام نمی شود.

مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر
مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر

ولی در ایرکولر بدنه ای به مانند برج خنک کننده خشک وجود ندارد بلکه فن در قسمت فوقانی در رینگ خود قرار داد و تنها بدنه کوچکی در اطراف کوئل ها قرار دارد و ایرکولر از ناحیه زیرین کاملا باز می باشد. کوئل های ایر کولر از لوله های فین دار تشکیل شده اند و انتقال حرارت بسیار خوبی دارند. در مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر می توان اشاره نمود که ایر کولر ها دمای سیال را از دمای بالا به نزدیک دمای خشک محیط خنک می کنند و در برخی اوقات سیال به جریان درآمده درون کوئل در فاز بخار است که با خنک شدن به مایع تبدیل می شود که به آن ایرکولر با سیال دو فازی می گویند.

تفاوت اصلی در مقایسه برج خنک کننده خشک و ایرکولر در ساختار دستگاه و نوع کوئل های به کار رفته است. در ایرکولر کوئل های فین دار استفاده می شود و در برج خنک کننده خشک کوئل با لوله معمولی.

معمولا بهتر است در مواقعی از برج خنک کننده خشک استفاده شود که در فصول گرم به صورت برج خنک کننده مدار بسته کار کند و در فصول سرد سال با بستن آب مدار دوم به صورت برج خنک کننده خشک کار کند زیرا در فصول سرد هوای خشک محیط پایین می آید و امکان نیل به دمای مورد نیاز امکان پذیر است و در حقیقت این برج خنک کننده کاربری دو گانه دارد.

نقشه برج خنک کننده

نقشه برج خنک کننده شامل مجموعه پلان هایی از ساختار کولینگ تاور، نحوه لوله کشی و نقشه فوندانسیون می باشد، این نقشه ها به طور معمول بوسیله سازنده و یا طراح تهیه می شود. در نقشه سازه کولینگ تاور بخش های مختلف دستگاه به صورت انفجاری مشخص می شود و نوع و سایز متریال در هر بخش از سازه مشخص می گردد، در نقشه لوله کشی محل ورود و خروج آب، نوع اتصالات ، سایز لوله ها و محل قرار گیری پمپ ها مشخص می گردد و در نقشه فندانسیون ابعاد و محل ساخت بستر و پایه ها جهت نصب کولینگ تاور مشخص می گردد.

نقشه سازه برج خنک کننده

نقشه ساختاری برج خنک کن نشان دهنده خود سازه، بخش های کولینگ تاور به صورت تفکیک شده و نوع متریال به کار رفته می باشد. این نقشه توسط سازنده دستگاه تهیه می شود و در اختیار کاربر دستگاه قرار می گیرد و او را از محل قرار گیری اجزا، نوع و متریال به کار رفته آگاه می کند تا در زمان بروز مشکل امکان بررسی و تعمیرات امکانپذیرتر و آسان تر باشد.

نقشه-برج-خنک-کننده
نقشه-برج-خنک-کننده

همانطور که در تصویر بالا می بینید محل قرار گیری هر کدام از اجزا کولینگ تاور و نوع متریال به کار رفته مشخص شده است، این اطلاعات می تواند با جزئیات بیشتر باشد مثلا برای پکینگ این اطلاعات اعلام گردد:

  • پکینگ جریان مخالف ، جنس Rigid PVC ، ضخامت ورق 400 میکرون ، گام پکینگ 19 میلیمتر ، سطح تماس 150 متر مربع در هر متر مکعب ، مقاومت حرارتی 65 درجه سانتیگراد

یا برای الکتروموتور این اطلاعات اعلام شود:

  • الکتروموتور جریان متناوب سه فاز ، برند زیمنس ، کلاس حرارتی F ، حفاظت IP55 ، برند زیمنس فلنج دار ، سرعت دوران 1450 دور در دقیقه ( به همراه دفترچه راهنمای الکتروموتور )

بنابراین به نفع کاربر است تا اطلاعات بیشتری در مورد دستگاه در اختیار داشته باشد تا در کنار دفترچه نگهداری و تعمیرات در مواقع لزوم بتواند تصمیمات و اقدامات صحیح انجام بدهد.

نقشه برج خنک کننده شامل مجموعه پلان هایی از ساختار کولینگ تاور، نحوه لوله کشی و نقشه فوندانسیون می باشد، این نقشه ها به طور معمول بوسیله سازنده و یا طراح تهیه می شود و در اختیار کاربر قرار می گیرد.

نقشه لوله کشی برج خنک کن

نقشه لوله کشی برج خنک کننده نقشه ای شماتیک یا سه بعدی از مسیر لوله کشی ، سایز لوله کشی ، محل قرار گیری تجهیزات و پمپ می باشد. این نقشه توسط طراح سیستم تهیه می شود و می تواند در چندین صفحه و شامل جزئیات بسیار زیادی باشد.

نقشه-لوله-کشی-برج-خنک-کننده
نقشه-لوله-کشی-برج-خنک-کننده

این نقشه هم از آن جهت اهمیت دارد که محل قرارگیری کلیه تجهیزات در سیستم مشخص است. سایز و نوع مسیر لوله کشی به کار رفته و یا مشخصات پمپ ها و تجهیزات دیگر کاملا مشخص شده است، بنابراین بررسی مشکلات بوجود آمده و آنالیز سیستم با این اطلاعات انجام می پذیرد.

نقشه فوندانسیون برج خنک کن

نقشه فوندانسیون برج خنک کننده عبارتست از نقشه ای که محل و ابعاد قرار گیری پایه و بستر کولینگ تاور را مشخص می کند، این نقشه به وسیله سازنده کولینگ تاور تهیه و اعلام می گردد که اطلاعات کامل در مورد نوع متریال لازم و ابعاد دقیق محل قرار گیری پایه ها در اختیار کاربر قرار می گیرد.

نقشه-فوندانسیون-برج-خنک-کننده
نقشه-فوندانسیون-برج-خنک-کننده

این فوندانسیون بوسیله کاربر آماده می شود و سپس کولینگ تاور بروی آن قرار می گیرد. رعایت ابعاد نقشه و دقت طراحی اهمیت بسیار دارد زیرا کولینگ تاور باید به درستی بروی پایه ها قرار گیرد تا ایستایی مناسب داشته باشد.

فوندانسیون برج خنک کننده

فوندانسیون برج خنک کننده ، پایه یا بستری است که برج خنک کننده بروی آن قرار می گیرد ، فوندانسیون برج خنک کننده معمولا از فلز و یا بتن ساخته می شود. همانطور که قبلا اشاره شد به دلیل امکان برقراری جریان هوا ، برج خنک کننده باید در فضای باز نصب شود ، به همین دلیل این دستگاه صنعتی باید بروی بستر و پایه مناسبی نصب شود که این پایه و بستر به عنوان فوندانسیون یا فندانسیون برج خنک کننده مصطلح می باشد و شناخته می شود ، این فوندانسیون باید دارای برخی ویژگی های لازم از جمله استحکام، تراز بودن و … باشد که در ادامه متن به آن می پردازیم.

فوندانسیون برج خنک کننده
فوندانسیون برج خنک کننده

شرایط و ویژگی های فوندانسیون برج خنک کننده

  • تراز بودن : به دلیل گردش و ماند آب در برج خنک کننده ، این دستگاه باید به صورت تراز نصب شود در غیر اینصورت توزیع آب به یکطرف متمایل شده و ضمن عدم راندمان مناسب ممکن است برج خنک کن سر ریز کند. بنابراین در هنگام ساخت فوندانسیون برج خنک کننده باید تراز بودن آن چک شود.
  • استحکام : فوندانسیون برج خنک کننده باید جهت مقاومت وزن دستگاه استحکام لازم را داشته باشد ، به طور مثال در صورت ساخت فوندانسیون فلزی باید از تیر فلزی با سطح مقطع مناسب استفاده شود.
  • منبع حرارتی : محل قرار گیری فوندانسیون برج خنک کننده باید دور از منبع حرارتی و اگزاست دستگاه های دیگر باشد.
  • باد غالب : جهت قرار گیری برج خنک کننده و لوور های ورود هوا باید در خلاف جهت باد غالب باشد ، باد غالب عملکرد جریان هوا در برج خنک کننده را دچار اختلال می کند و ممکن موجب پرتاب آب به بیرون شود ، به طور مثال در شهر تهران باد غالب از غرب به شرق وزیده می شود بنابراین در برج خنک کننده جریان متقاطع لبه ورود هوا باید در مسیر شمال جنوب قرار گیرد تا عملکرد دستگاه دچار اختلال نشود.
  • اجرا طبق نقشه برج خنک کننده: فوندانسیون باید طبق نقشه ارائه شده توسط سازنده برج خنک کن ساخته شود. در صورت مغایرت ، برج خنک کننده به درستی بروی فوندانسیون قرار نخواهد گرفت و عملکرد دچار مشکل خواهد شد.
  • لوله کشی برج خنک کننده : هنگام نصب کولینگ تاور جهت فلنج ها باید در جهت مسیر لوله کشی قرار گیرد. حتی الامکان محل قرارگیری برج خنک کننده نزدیک به تجهیزات در نظر گرفته شود تا نیاز به فشار پمپ کمتری باشد.
  • ارتفاع فوندانسیون : ارتفاع معمول فوندانسون در برج های خنک کن کوچک معمولا 50 سانتیمتر تا 1 متر می باشد که زیر دستگاه برای سرویس و یا تعمیرات قابل دسترس باشد. در صورت وجود مانع یا دیوار در نزدیکی محل نصب باید برج خنک کننده را در ارتفاع مناسبی قرار دهید تا جریان هوا به درستی صورت گیرد.
  • نصب بروی ساختمان : جهت نصب برج خنک کننده بروی ساختمان جهت انتقال وزن ، فوندانسیون را به روی سر ستون های سازه اصلی ساختمان نصب نمایید تا وزن دستگاه موجب تخریب سقف نشود.
فوندانسیون برج خنک کن
فوندانسیون برج خنک کن

راه اندازی برج خنک کننده مدور

راه اندازی برج خنک کننده مدور ( سری RF ) با توجه به سیستم توزیع آب دورانی و خصوصیات خاص دارای نکات مهمی می باشد که باید رعایت شود. برج های خنک کننده سری RF دارای بدنه ای به صورت بطری شکل می باشند ، بازگشت به تاریخچه این نوع دستگاه نشان می دهد که این طراحی هندسی اولین بار در کشور آمریکا انجام شد و در اصل برای مناطقی در ایالات متحده که دارای باد شدید هستند در نظر گرفته شده بود زیرا در مقابل جریان باد شدید به صورت آیرودینامیک عمل کرده و ایستایی بالایی دارد. با توجه به شکل هندسی مدور نیاز بود که سیستم توزیع آب دورانی هم طراحی شود که به صورت کلگی در وسط و لوله های توزیع آب در حال دوران طراحی شد. حال به بررسی نکات راه اندازی برج خنک کننده گرد می پردازیم.

اقدامات مورد نیاز جهت راه اندازی برج خنک کننده مدور

  • لوله های آب پخش کن : می بایست کاملاً تمیز باشند تا گرفتگی سوراخها پیش نیاید. موقع نصب لوله ها روی آب پخش کن دقت کنید که پیچ های تنظیم دقیق بسته شوند، بطوریکه لوله ها  کاملاً در مرکز قرار گیرند.
  • کلگی توزیع آب : رسوب و لجن ممکن است جلوی چرخش آب پخش کن را بگیرد. در صورتیکه حرکت آب پخش کن کند شود یا بایستد، با وجودی که مقدار آب در گردش تغییر نکرده باشد ، کله آب پخش کن را برای تمیز کردن و چک کردن باز کنید. وقتی دوباره کله آب پخش کن را می بندید مطمئن شوید که آب داخل بلبرینگ ها نرود و با گریس ضد خوردگی پوشیده شده باشد.
  • هر کثیفی یا زوائد و مواد خارجی را از تشت آب سرد و دریچه های ورود هوا تمیز کنید. بررسی کنید که لوله ها تمیز و فاقد گرفتگی باشند. از ناحیه مکش، تشت آب سرد و سامپ، تفاله ها را جمع آوری کنید.
  • پکینگ برج خنک کننده و تشت آب سرد را بشورید تا کثیفی ها خارج شود. برای شستشو از آب با فشار پایین استفاده شود.
  • سطح تشت و فن را چک کنید تا موازی سطح افق باشند.
  • لوله مرکزی را چک کنید که حتماً عمودی باشد و تمام بازوهای آب پخش کن در یک سطح و عمود بر لوله مرکزی باشند.
  • مطمئن شوید که هیچگونه آشغال یا جسم خارجی در تشت و تشتک وجود ندارد.
راه اندازی برج خنک کننده مدور
راه اندازی برج خنک کننده مدور
  • کلگی توزیع آب برج خنک کننده را با دست حرکت دهید و مطمئن شوید به راحتی حرکت می کند.
  • مطمئن شوید که بازوهای آب پخش کن فاصله مناسب خنک کننده و بدنه دارند و به آنها برخورد نخواهد کرد.
  • مطمئن شوید فن و الکتروموتور درست نصب شده اند.
  • تمام پیچ و مهره ها را چک کرده تا هیچ قسمت ول و لق نباشد.
  • تشت را از آب پر کنید ، در صورت مشاهده هرگونه نشتی ، آن را رفع نمائید.
  • برق صحیح را به فن وصل کرده و موارد زیر را چک کنید.

    الف ) جهت گردش فن را چک کنید، هوا می بایست از دهانه مکش که لوورها هستند مکیده از روی سطوح خنک کننده عبور کرده و به صورت عمودی از بالا خارج شود.

    ب ) کابلهای برق استاندارد بوده و درست بسته شده و مسائل ایمنی کاملاً رعایت شده باشند.

  • جریان آب را برقرار کنید و گردش آب پخش کن را چک کنید، هر گونه بی نظمی را رفع نمائید.
  • اتصالات موتور و اتصال زمین را بررسی کنید و مطمئن شوید که محکم متصل شده اند، پوشش جعبه تقسیم را بررسی کنید تا آب بندی باشد.
  • نیروی کشش تسمه را با توجه به شکل و جدول زیر مقایسه و کنترل کنید.
راه اندازی برج خنک کن مدور
راه اندازی برج خنک کن مدور
  • فن برج خنک کننده را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که به نرمی حرکت می کند. زاویه شیب پره های فن را چک کنید. به شکل زیر توجه کنید.
  • هنگامیکه از بالا به برج نگاه می شود، فن باید در جهت عقربه های ساعت گردش کند. در غیر این صورت در جعبه تقسیم موتور، جای دو اتصال از سر اتصال های الکتریکی موتور را تغییر بدهید.
راه اندازی فن برج خنک کننده مدور
راه اندازی فن برج خنک کننده مدور
  • سیستم توزیع آب برج خنک کننده را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که به نرمی حرکت می کند. توجه کنید که مطابق شکل زیر نازل های خروج آب در جهت و زاویه مناسب قرار داشته باشند.
توزیع آب برج خنک کننده مدور
توزیع آب برج خنک کننده مدور
  • کنترل کنید که لوله های توزیع آب به آزادی گردش می کنند. این سیستم هنگامیکه از بالا دیده شود باید در جهت عقربه های ساعت حرکت کند. سرعت دوران باید با اعداد جدول زیر تطبیق داشته باشند.
سرعت گردش لوله آب در برج خنک کن مدور
سرعت گردش لوله آب در برج خنک کن مدور
  • مطمئن شوید که شیر شناور آب جبرانی در جای خود قرار دارد و به خوبی کار می کند.
  • از محکم بودن پیچ هایی که موتور و کاهنده سرعت را به نگهدارنده ها و نگهدارنده ها را به چارچوب برج و خود قطعات چارچوب را به یکدیگر متصل می کنند، اطمینان حاصل کنید.
  • تشت برج خنک کننده و سیستم گردش آب را تا رسیدن سطح آب به میزان مطلوب پر کنید. شیر شناور باید طوری تنظیم شود که آب را در سطح لازم نگه دارد، تشت آب سرد باید تا سطح سر ریز پر شود. به شکل زیر توجه کنید.
راه اندازی کولینگ تاور مدور
راه اندازی کولینگ تاور مدور
  • عمر و عملکرد بیشینه بستگی به نگهداری و رسیدگی به تمام قطعات برج و سیستم مربوطه دارد. در بیشتر موارد یک بازرسی کلی از برج در هر روز، کافی است. ما برای اطمینان از موثر بودن و کارکرد ایمن برج خنک کننده، استفاده از یک برنامه بازرسی مرتب را پیشنهاد می کنیم.

لوله کشی برج خنک کننده

لوله کشی برج خنک کننده به معنی ایجاد و ساخت مسیر انتقال آب میان سیستم و دستگاه برج خنک کننده است. جهت خنک کردن آب باید بتوانیم آن را به برج خنک کننده منتقل و پس از خنک شدن مجددا به سیستم برگردانیم. این انتقال به وسیله قدرت پمپ و در مسیر لوله کشی رفت و برگشت میان سیستم و برج خنک کننده انجام می شود. لوله کشی برج خنک کن دارای اصول و قواعد می باشد که عدم رعایت آن موجب اتفاق های ناگواری خواهد شد که در مطلب پیش رو به برخی نکات مهم طراحی و اجرا می پردازیم.

انتخاب پمپ و طراحی لوله کشی برج خنک کننده

برای انتخاب پمپ برج خنک کن به دو پارامتر نیاز است، یک دبی آب در گردش که عبارت است از میزان حجم آب در گردش در واحد زمان و دوم هد سیستم که به میزان هد پمپ آب جهت غلبه بر ارتفاع موجود میان سیستم و برج خنک کننده بعلاوه هد مورد نیاز جهت غلبه بر اصطحکاک در طول مسیر لوله کشی می باشد.

مجموع هد پمپ مورد نیاز برابر است با : افت فشار در برج خنک کننده + افت فشار در سیستم + افت فشار در مسیر لوله کشی میان سیستم و برج خنک کننده + ارتفاع موجود میان برج خنک کننده و سیستم

حال با بدست آوردن مجموع هد و دبی از روی چارت و یا به وسیله نرم افزار پمپ مورد نیاز را بدست می آوریم.

لوله کشی برج خنک کننده
لوله کشی برج خنک کن

نکات مهم در لوله کشی برج خنک کننده

  1. پمپ باید در پایین ترین نقطه لوله کشی قرار بگیرد
  2. تکه های لوله کشی اعم از زانویی و مابقی باید به صورت هم مرکز نصب شود
  3. ترجیحا قطر لوله کشی در تمام مسیر یکسان باشد
  4. ترجیحا مسیر لوله کشی صاف و دارای کمترین پیچ و تاب باشد
  5. بهتر است زانویی ها، شیر ها و صافی ها در مسیر خروج پمپ باشد
  6. لوله مکش پمپ حتی الامکان صاف باشد
  7. در مسیر مکش گیج نصب کنید تا فشار منفی تشخیص داده شود
  8. با طراحی واتر لگ در لوله کشی اجازه ندهید پس از خاموش کردن پمپ برج سر ریز کند

مشکلات لوله کشی برج خنک کننده

  1. تخمین غلط هد پمپ
  2. به وجود آمدن کاویتاسیون و از دست رفتن قدرت پمپ به دلیل فشار ناکافی مکش
  3. وجود هوا در ناحیه مکش پمپ
  4. رفتار غیر پایدار پمپ در نقاط عملکرد به دلیل کاربرد اشتباه کنترل های بای پس و یا افت فشار بالا در نازل ها
  5. تعمیر و نظارت ناکافی بروی پمپ ، گرفتگی لوله و رسوب گرفتن کندانسور

انتخاب پمپ برج خنک کن

انتخاب پمپ برج خنک کن بر اساس دو پارامتر دبی آب در گردش و مجموع هد آب به دست می آید. دبی آب در گردش عبارتست از مقدار حجم آب در واحد زمان که در مدار برج خنک کننده به گردش در می آید و هد به معنی اختلاف فشار لازم برای به جریان انداختن آب درون مدار برج خنک کننده می باشد. انتخاب صحیح پمپ و رعایت اصول لوله کشی برج خنک کننده و تجهیزات بسیار مهم می باشد و در صورت طراحی نامناسب مشکلات شدیدی به وجود خواهد آمد بنابراین در این مقاله نکات صحیح انتخاب پمپ برج خنک کن و لوله کشی صحیح را بررسی می کنیم.

روش انتخاب پمپ برج خنک کن

بهترین راه برای تعیین مقدار دبی مورد نیاز در مدار برج خنک کننده استفاده از کاتالوگ برج خنک کننده و مقدار اعلام شده برای آن ظرفیت می باشد ، در صورتی که از چیلر استفاده می کنید به ازای هر تن تبرید چیلر 3 gpm دبی در چیلر تراکمی و 3.5 gpm دبی در چیلر حذبی در نظر بگیرید. همیشه باید توجه داشته باشید که هر برج خنک کننده برای فعالیت موثر دارای یک حد مجاز دبی مینیمم و دبی ماکزیمم می باشد.

به جریان انداختن دبی کمتر از حد مجاز دبی مینیمم در برج خنک کننده موجب عدم توزیع آب مناسب و در نتیجه فرار هوا و عدم کارایی برج خنک کننده خواهد شد  ، همینطور به جریان انداختن دبی بیش از حد مجاز موجب به اصطلاح خفگی در برج خنک کنند خواهد شد و دبی زیاد اجازه عبور مناسب هوا و تماس با آب را نخواهد داد و عملکرد برج خنک کننده را به شدت مختل خواهد کرد. در حقیقت آنچه میزان دبی را تعیین می کند میزان water loading ( بار آبی ) در طراحی برج خنک کننده و پکینگ برج خنک کننده می باشد.

به طور مثال برای یک برج خنک کننده 100 تن معمول با اتصالات ورود و خروج 4 اینچ ، دبی مینیمم تقریبا برابر 250 gpm و دبی ماکزیمم برابر 400 gpm می باشد. بنابراین حتما در این برج خنک کننده باید مقدار دبی در بازه اعلام شده جریان داشته باشد تا برج خنک کننده با ظرفیت واقعی خود عمل کند . در صورتی که ظرفیت برج خنک کننده انتخاب شده با دبی آب مورد نظر متناسب نیست باید با طراحی لوپ در لوله کشی و تعبیه بای پس دبی مورد نیاز در برج خنک کننده را تأمین کنید. برای این مورد و مشاوره در مورد انتخاب دبی و انتخاب پمپ برج خنک کن با کارشناسان شرکت بادران تهویه صنعت تماس حاصل فرمایید.

انتخاب پمپ برج های خنک کن
انتخاب پمپ برج های خنک کن

مقدار هد و افت فشار آب در سیستم مدار برج خنک کننده شامل ( هد برج خنک کننده + هد تجهیزات متصل شده به برج خنک کننده مانند چیلر + هد طولانی ترین مسر لوله کشی ) می باشد. براساس یک قانون سر انگشتی برای چیلر بیان می شود که ( مقدار طول مسیر رفت از کندانسور تا برج خنک کننده به واحد فوت ضرب در 0.075 + ارتفاع لوله ورودی برج خنک کننده از تشت به واحد فوت = برابر می شود با هد مورد نیاز به واحد فوت ) ، این قانون عمومی است و برای جلوگیری از اشتباه بهتر است به صورت دقیق تر به محاسبه بپردازید. در نظر داشته باشید برای هد مسیر لوله کشی باید طولانی ترین مسیر را در نظر بگیرید ، همچنین ارتفاع مسیر لوله کشی را محاسبه کنید تعداد زانویی ها یا تغییر سایز لوله ها را حتما بررسی کنید ، افت فشار مدار آب در برج خنک کننده و در دستگاه مقصد ( چیلر  یا تجهیزات دیگر ) را از کاتالوگ شرکت سازنده بدست آورید ، حال با جمع این اعداد به هد کلی میرسیم و در نهایت بهتر است ضریب اطمینانی در نظر بگیرید. جهت مشاوره در زمینه انتخاب پمپ برج خنک کن با کارشناسان شرکت بادران تهویه صنعت تماس حاصل فرمایید.

حال با داشتن هد و دبی آب می توانید از روی نمودار انتخاب پمپ ، پمپ متناسب خود را انتخاب کنید. در این ارتباط نرم افزار های مختلفی هم وجود دارد که می توانید به آن دسترسی داشته باشید. با ذکر مثال به انتخاب پمپ برج خنک کن می پردازیم :

پس از محاسبات هیدرولیکی می خواهیم پمپ زمینی برای برج خنک کننده خود انتخاب کنیم که دبی 50 متر مکعب در ساعت و هد 29 متر آب را تأمین کند. برای انتخاب پمپ گریز از مرکز به منحنی های شرکت پمپیران مراجعه می کنیم:

انتخاب پمپ برج خنک کن
انتخاب پمپ برج خنک کن

با مشخصات ذکر شده دو انتخاب داریم 1. پمپ 315-65 با سرعت 1450 دور بر دقیقه و 2. پمپ 160-50 با سرعت 2900 دور بر دقیقه

برای انتخاب پمپ برج خنک کن دقت داشته باشید با توجه به اینکه استهلاک پمپ در دور های بالا بیشتر است اگر کارکرد پمپ و سیستم به صورت مداوم است از پمپ گزینه 1 استفاده کنید ولی در صورتیکه کارکرد پمپ و سیستم به صورت فواصل زمانی است از پمپ گزینه دوم استفاده کنید.

نکات مهم انتخاب پمپ کولینگ تاور

    • ناحیه مکش پمپ را درست طراحی کنید تا حباب های هوا به پمپ وارد نشود زیرا عمر آن را به شدت کاهش می دهد البته که آب در گردش برج خنک کننده پر از هوا می باشد بنابراین بیشتر دقت کنید. مطمئن شوید که هیچ گونه اختلاف فشار ناگهانی میان برج و مکش پمپ بوجود نیاید که در اینصورت هوا وارد پمپ می شود و شفت آن را از بین می برد.
    • لوله ها به صورت هم مرکز نصب شود.
    • شیر ها ، آشغال گیر ها و اتصالات بهتر است در مسیر خروج پمپ قرار گیرند.
    • به فشار منفی که معمولا در ناحیه مکش پمپ بوجود می آید دقت کنید. یک یا دو psi فشار معمول و طبیعی است و مشکلی نیست. فقط در نظر داشته باشید که اگر فشار منفی زیاد بود و همزمان دما هم بالا رفت موجب کاویتاسیون خواهد شد.
  • بروی ناحیه مکش گیج نصب کنید تا از فشار منفی مطلع شوید.
انتخاب پمپ برج خنک کننده
انتخاب پمپ برج خنک کننده

انتخاب پمپ کولینگ تاور
انتخاب پمپ کولینگ تاور

اتفاقی که برخی مواقع بر اثر طراحی نامناسب می افتد این است که پی از خاموش کردن پمپ برج خنک کننده سر ریز می کند. این مشکل با طراحی یک water leg برطرف خواهد شد. مطابق شکل لوله کشی را طراحی و اجرا نمایید ، طول مناسب واتر لگ را بر اساس میزان دبی و طول لوله کشی بدست آورید.

واتر لگ در انتخاب پمپ برج خنک کن
واتر لگ در انتخاب پمپ برج خنک کن

  • تمام لوله های افقی پس از خروج پمپ باید پایین تر از ناحیه سر ریز برج خنک کننده باشد.
  • در مسیر پس از خروج از پمپ شیر یکطرفه بگزارید تا آب برنگردد.
  • طراحی و طول مسیر لوله خروج پمپ را بر اساس ASHRAE 90.1-2010 طراحی کنید.
  • وجود رسوب و فولینگ فاکتور را در طول زمان در مسیر لوله کشی در نظر بگیرید ، اضافه نمودن 5 تا 10 فوت ضریب اطمینان کفایت می کند.

بای پس برج خنک کننده

بای پس برج خنک کننده به معنی تغییر مسیر بخشی از آب گرم ورودی بدون وارد شدن به برج خنک کننده به مسیر برگشت آب خنک است. این انتقال به روش های مختلفی انجام می شود ، اجرای صحیح بای پس بسیار اهمیت دارد زیراکه نصب غیر صحیح بای پس موجب عملکرد غیر پایدار پمپ و تغییر زیاد دبی آب در کندانسور می شود. تغییرات دبی آب در کندانسور موجب تغییرات دمای آب خنک مخصوصا در چیلر های جذبی می شود و احتمال خرابی در پمپ برج خنک کننده را بالا می برد. در ادامه به بررسی نحوه و تجهیزات مورد نیاز بای پس گرفتن از برج خنک کن می پردازیم.

روش های بای پس برج خنک کننده

دو روش برای بای پس وجود دارد:

  • بای پس به تشت برج خنک کن
  • بای پس به لوله مکش

به طور کلی بای پس به تشت کولینگ تاور پیشنهاد می گردد زیرا جریان پایدارتری ایجاد می کند و خطر مکش هوا به پمپ را به حداقل می رساند.

نصب-اشتباه-بای-پس-برج-خنک-کننده
نصب-اشتباه-بای-پس-برج-خنک-کننده
نصب-صحیح-بای-پس-برج-خنک-کننده
نصب-صحیح-بای-پس-برج-خنک-کننده

شیر های کنترل که برای بای پس برج خنک کن به کار می روند عبارتند از:

  • سه راهه انتقال یا بای پس
  • دو راهه دو ارتباطه ( معمولا شیر پروانه ای ) که مانند شیر سه عمل می کند
  • شیر دو راه ساده پروانه ای که بروی لوله بای پس قرار می گیرد

باید اشاره کنیم که شیر سه را مختلط نباید برای کنترل بای پس به کار رود.

نصب-اشتباه-شیر-سه-راهه-مختلط-بای-پاس
نصب-اشتباه-شیر-سه-راهه-مختلط-بای-پاس

شیر سه راه مختلط ( دو ورودی یک خروجی ) نباید برای بای پس برج خنک کن به کار رود زیرا باید روی لوله مکش پمپ برج خنک کننده نصب شود و می تواند مشکلاتی در فشار مکش پمپ ایجاد کند. شیر سه راهه انتقال ( یک ورودی دو خروجی ) پیشنهاد می شود به این دلیل که در مسیر برگشت کندانسور ( خروجی پمپ ) نصب می شود و نمی تواند عملکرد پمپ را تحت تأثیر قرار دهد.

نصب-شیر-سه-راهه-انتقال-بای-پس
نصب-شیر-سه-راهه-انتقال-بای-پس

به دلیل گران بودن و دسترسی محدود استفاده از شیر سه راهه انتقال برای لوله های 4 اینچ و پایینتر مشکل است. برای لوله های بزرگتر از 4 اینچ شیر پروانه دو ارتباطه به کار می رود و همان عملکرد را دارد. شیر پروانه ای دو راهه نیز برای بای پس استفاده می شود.

نصب-شیر-دو-ارتباطه-بای-پس
نصب-شیر-دو-ارتباطه-بای-پس

لوله مکش پمپ برج خنک کننده

لوله مکش پمپ برج خنک کننده لوله ای است که قبل از پمپ قرار گرفته است و سیال را از برج خنک کننده به پمپ می رساند و پمپ سیال را از این مسیر مکش می نماید و در سرتاسر مسیر لوله کشی به جریان می اندازد. در اجرای لوله کشی برج خنک کننده حتما باید قوانین مربوط به لوله مکش پمپ را در نظر گرفت در غیر اینصورت ممکن است با مشکلات جدی در پمپ از جمله کاویتاسیون ، جریان توربولانت و افت فشار اصطکاک مواجه شویم. در مطلب پیشرو به نکات مهم در طراحی و اجرای مسیر لوله مکش پمپ می پردازیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده
لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده

قوانین اجرای لوله مکش پمپ برج خنک کننده

حال به بررسی قوانین مهم اجرای لوله مکش پمپ برج خنک کن می پردازیم:

قانون اول : لوله مکش را خالی بگذارید.

از قراردادن انواع شیر های بای پس ، یکطرفه و یا بالانس در مسیر لوله مکش پمپ برج خنک کننده خودداری کنید زیرا این تجهیزات افت فشار در مسیر ایجاد می کنند و مکش آب را دچار مشکل می کنند ، در صورت نیاز به استفاه از این تجهیزات ، آن ها را ده برابر قطر لوله از پمپ فاصله دهید و نصب نمایید ، در ضمن بهتر است تمامی این تجهیزات را در مسیر خروج پمپ قرار دهید و لوله مکش را خالی بگذارید.

نصب-اشتباه-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده
نصب-اشتباه-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کن
نصب صحیح لوله مکش پمپ برج خنک کننده
نصب صحیح لوله مکش پمپ برج خنک کننده

قانون دوم : لوله مکش و پمپ باید پایین تر از سطح تشت قرار بگیرند.

قرار گرفتن لوله مکش و پمپ در سطح پایینتر از تشت آب موجب می شود که پمپ در هنگام راه اندازی غرق در آب باشد و مشکلی بوجود نیاید. در صورتی که پمپ در هنگام راه اندازی غرق در آب نباشد هوا به پمپ وارد شده و موجب تخریب پمپ و تجهیزات دیگر می شود.

در شکل زیر می بینید که پمپ در هنگام استارت غرق در آب نیست و دچار مشکل می شود ، بنابراین لازم است که از شیر یک طرفه در لوله مکش استفاده شود تا اجازه تخلیه کامل آب به هنگام خاموش شدن پمپ را ندهد و پمپ تا هنگام استارت بعدی غرق در آب بماند. در این حالت به دلیل بالاتر قرار گرفتن پمپ از سطح آب تشت مقدار NPSH کاهش می یابد.

نصب-اشتباه-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده-بالاتر-از-سطح-تشت
نصب-اشتباه-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده-بالاتر-از-سطح-تشت
نصب-صحیح-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده-پایینتر-از-سطح-تشت
نصب-صحیح-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده-پایینتر-از-سطح-تشت

قانون سوم : از قرار دادن لوله هواگیر بالاتر از پمپ در لوله مکش اجتناب کنید.

لوله کشی در شکل زیر اشتباه است. در صورتیکه حتما نیاز به قرار دادن لوله هواگیر در مسیر لوله مکش هستید باید اصلاحاتی در لوله کشی انجام دهید، این تغییرات را در شکل بعد می بینید.

نصب-اشتباه-لوله-هواگیر-بالاتر-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده
نصب-اشتباه-لوله-هواگیر-بالاتر-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کن
نصب-صحیح-لوله-هواگیر-بالاتر-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کننده
نصب-صحیح-لوله-هواگیر-بالاتر-لوله-مکش-پمپ-برج-خنک-کن

قانون چهارم : از صافی با مش ریز در مسیر مکش پمپ استفاده نکنید.

صافی ها مثل چاقو دو لبه هستند و در حالیکه برای حفاظت پمپ ها ، شیر ها ، کندانسور ها ، نازل ها در مقابل رسوب و کثیفی استفاده می شوند در صورت استفاده در جای اشتباه مشکل ساز می شوند. استفاده از صافی در مسیر مکش پمپ حرکن کاملا اشتباه است به این دلیل که در صورت گرفتگی صافی ، فشار پمپ تغییر می کند و کاویتاسیون اتفاق می افتد.

نصب-اشتباه-صافی-با-مش-ریز-قبل-از-پمپ-برج-خنک-کننده
نصب-اشتباه-صافی-با-مش-ریز-قبل-از-پمپ-برج-خنک-کننده

این مشکل غیر قابل اصلاح است فقط در صورتی می توان از صافی در مسیر مکش پمپ استفاده نمود که مقدار دهانه مش آن از 3/16 اینچ تا 1/4 اینچ باشد. تمام برج های خنک کننده باید داخل تشت دارای صافی باشند ولی در صورتیکه این صافی آنجا تعبیه نشده است می توان از صافی با سایز مش بالا و افت فشار کم در مسیر مکش پمپ برج خنک کننده استفاده نمود.

نصب-صحیح-صافی-با-مش-درشت-قبل-از-پمپ-برج-خنک-کننده
نصب-صحیح-صافی-با-مش-درشت-قبل-از-پمپ-برج-خنک-کننده

صافی با مش ریز معمولا برای حفاظت کندانسور، شیر ها و نازل های آن مورد استفاده قرار می گیرد. صافی با مش ریز باید در مسیر خروجی پمپ معمولا بین پمپ و شیر یکطرفه پمپ قرار گیرد ، این محل کار اپراتور برای تخلیه و تمیز کردن صافی را راحت می کند.

نصب صحیح صافی با مش ریز بعد از پمپ برج خنک کننده
نصب صحیح صافی با مش ریز بعد از پمپ برج خنک کننده

گرفتگی صافی ها در گردش آب برج خنک کننده مشکل ایجاد می کنند. برگ درختان ، تکه های روزنامه و … معمولا باعث بسته شدن مسیر عبور آب در صافی می شود. در برج های بزرگ می توان به جای زیرآب برج خنک کننده ( بلودان برج خنک کننده ) از سرریز آب برای خروج رسوبات و کثیفی ها از برج خنک کن استفاده نمود.

با تمام تهمیدات باز هم صافی ها دچار گرفتیگی می شوند، می توان از ابزار ساده ای برای تشخیص گرفتگی صافی ها استفاده نمود. با قرار دادن گیج اختلاف فشار در دو سر صافی می توان در صورت گرفتگی صافی تغییرات فشار را مشاهده نمود، حتی می توان برای مقدار مشخص تغییرات آلارم تعریف کرد تا به موقع نسبت به نظافت آن اقدام نمود.

روش محاسبه مصرف آب برج خنک کننده

محاسبه گر بالا بر اساس شش پارامتر مقدار مصرف آب در برج خنک کننده را محاسبه می نماید، توجه فرمایید طراحی کلیه سیستم ها در علم تهویه مطبوع و سرمایش بر مبنای گرمترین شرایط آب و هوایی است. حال به بررسی هر کدام از پارامتر ها می پردازیم:

محاسبه-مصرف-آب-برج-خنک-کننده
محاسبه-مصرف-آب-برج-خنک-کننده

مصرف آب برج خنک کن : دمای ورود آب

دمای ورود آب به برج خنک کننده را بر اساس سانتیگراد ( در صورتیکه نیاز است از محاسبه گر تبدیل واحد دما استفاده نمایید ) وارد نمایید، توجه نمایید که دمای ورود آب به کولینگ تاور در شرایط تابستان اعلام شود. هر چه دمای آب ورود به برج خنک کننده بیشتر باشد در نتیجه مصرف آب بیشتر خواهد بود.

مصرف آب برج خنک کن : دمای خروج آب

دمای خروج آب از برج خنک کننده را بر اساس سانتیگراد ( در صورتیکه نیاز است از محاسبه گر تبدیل واحد دما استفاده نمایید ) وارد نمایید، توجه نمایید که دمای خروج آب از کولینگ تاور در شرایط تابستان اعلام شود. به دلیل اینکه دستگاه برج خنک کن یک دستگاه تبخیری می باشد بنابراین دمای خروج از برج خنک کننده تابع دمای مرطوب محیط است و در کمترین حالت می تواند به سه درجه بالاتر از دمای مرطوب برسد. هر چه دمای خروج طراحی پایین تر باشد و به دمای مرطوب نزدیک شود مصرف آب بیشتر خواهد شد.

به طور مثال در شهر تهران که حداکثر دمای مرطوب تابستان برابر 24 درجه سانتیگراد است دمای خروج آب در برج خنک کننده می تواند 27 درجه سانتیگراد باشد.

مصرف آب برج خنک کن : انتخاب محل نصب

عملکرد برج خنک کننده تابع شرایط اقلیمی محل نصب دستگاه است، دستگاه در مناطق با رطوبت بالا کارایی کمتری دارد زیرا عمل تبخیر به سختی صورت میگیرد ولی در مناطق خشک عملکرد مناسبی دارد زیرا تبخیر به آسانی صورت میگیرد. ( دمای مرطوب شهر های ایران )

استان و شهر مورد محل نصب برج خنک کن را انتخاب نمایید تا محاسبات بر اساس دمای مرطوب آن منطقه انجام شود در صورتیکه نیاز به حصول نتیجه در شرایط خاص هستید با بخش فنی شرکت بادران تهویه صنعت تمای حاصل فرمایید.

مصرف آب برج خنک کن : دبی در گردش

مشخص فرمایید چه مقدار آب در واحد زمان از برج خنک کننده عبور می کند. هر چه دبی در گردش بیشتر باشد سایز دستگاه بزرگتر شده و در نتیجه مصرف آب بیشتر خواهد شد. واحد را به متر مکعب در ساعت وارد نمایید در صورتیکه نیاز است از محاسبه گر تبدیل واحد دبی آب استفاده نمایید.

مصرف-آب-برج-خنک-کننده
مصرف-آب-برج-خنک-کننده

سیکل تغلیظ برج خنک کننده

سیکل تغلیظ برج خنک کننده یعنی نسبت سختی آب درون برج خنک کننده به سختی آب جبرانی وارد شده به برج خنک کننده. این عدد در محاسبه مقدار زیر آب برج خنک کننده ( بلودان ) اهمیت پیدا می کند. در برج خنک کننده به دلیل تبخیر مداوم آب مقدار املاح و سختی ها به صورت مداوم در حال افزایش است بنابراین جهت جلوگیری از گرفتگی و مسدود شدن پکینگ ها و سیستم توزیع آب نباید اجازه داد تا سختی آب به شرایط بحرانی رسید. بدین جهت مقداری از آب داخل برج خنک کن تخلیه می شود و آب تازه جایگزین می شود که به این عمل بلودان برج خنک کننده یا زیرآب می گویند.

فرمول-سیکل-تغلیظ

اگر اطلاعاتی در مورد این عدد ندارد عدد 3 را وارد نمایید ، سیکل تغلیظ نرمال برابر 3 می باشد. هر چه مقدار سیکل تغلیظ بالاتر باشد نیاز کمتری به تخلیه آب است و هر چه سیکل تغلیظ کمتری در سیستم بخواهیم باید آب بیشتری تخلیه کنیم البته در این مورد مواد شیمیایی برج خنک کننده طراحی شده اند و به کمک ما می آیند تا رسوب دیرتر تشکیل شوند و در نتیجه آب کمتری تخلیه شود، شرکت بادران تهویه صنعت تامین کننده این نوع مواد شیمیایی خاص می باشد جهت مشاوره و دریافت خدمات با شرکت تماس حاصل فرمایید.

نرخ پرتاب قطرات آب

نرخ پرتاب قطرات آب فاکتوری است جهت نشان دادن میزان هدر رفت آب از طریق پرتاب آب در برج خنک کننده و تابع دو فاکتور مهم شدت جریان باد در محل پروژه و مکانیزم برج خنک کننده می باشد.

هر چه میزان نرخ پرتاب قطرات آب در برج خنک کننده بالاتر باشد مقدار پرتاب آب بیشتر است و در نتیجه آب بیشتری مصرف می شود. اگر اطلاعاتی در این مورد ندارید عدد را 0.005 وارد نمایید.

نتیجه گیری

با وارد کردن تمامی پارامتر ها مقدار مصرف آب در برج خنک کننده به دست می آید. مجموع مصرف آب در برج خنک کننده به شرح زیر است:

مصرف کل برج خنک کننده = تبخیر آب + پرتاب آب + بلو دان

با توجه به اینکه زیر آب برج خنک کننده در اختیار کاربر است بنابراین مصرف کل را نیز بدون احتساب زیر آب می توان بدست آورد. بخش عمده مصرف آب در کولینگ تاور مربوط به تبخیر آب می باشد و سپس زیر آب است و کمترین مصرف مربوط به پرتاب آب است.

جهت کاهش مصرف آب می توان بروی هر سه پارامتر کار کرد، به طور مثال جهت کاهش تبخیر آب می توان از سیستم اینورتر کاهش دور پروانه استفاده کرد، برای کاهش پرتاب آب می تواند از انواع قطره گیر ها استفاده کرد و برای کاهش زیر آب می توان از انواع مواد شیمیایی استفاده نمود که همگی را در مطلب ” کاهش مصرف آب برج خنک کننده ” مبسوط توضیح داده ایم.

میزان محاسبه مصرف آب برج خنک کننده در یک شبانه روز به دلیل اینکه هوا در صبح خنک و رفته رفته تا ظهر گرم شده و در ساعت سه بعد از ظهر به اوج گرمای خود می رسد و سپس از بعد از ظهر تا شب هنگام خنک خواهد بود بدست آوردن معیار مشخص برای محاسبه مصرف آب در یک روز بسیار سخت است. یا همینطور تخمین محاسبه در ماه و یکسال ، زیرا فصل های ابتدای سال خنک و فصل های تابستان گرم است یا اگر برج خنک کننده در زمستان هم فعال باشد هوا بسیار سرد خواهد بود بنابراین اعداد سه آیتم آخر بر اساس مشاهدات تجربی و به صورت تخمین محاسبه شده است.

محاسبه آب جبرانی برج خنک کن

محاسبه آب جبرانی برج خنک کن برابر مجموع پارامتر های مختلف از جمله میزان تبخیر آب در برج خنک کننده، میزان پرتاب آب در برج خنک کننده، زیر آب یا آب تخلیه در برج خنک کننده بدست می آید. در ادامه محاسبات مقدار هر کدام خواهیم پرداخت و هر کدام را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد. به طور کلی محاسبه آب جبرانی برج خنک کن که برابر مجموع تبخیر و پرتاب آب در برج خنک کننده بعلاوه بلودان در برج خنک کننده به صورت سرانگشتی برابر 1.5 تا 2 درصد کل دبی آب در گردش در برج خنک کننده می باشد، در محاسبه گر زیر با ورود اطلاعات مقدار دقیق آب جبرانی را محاسبه نمایید.

آب جبرانی کولینگ تاور
آب جبرانی کولینگ تاور

براساس معادله بقای جرم باید مقدار آب جبرانی برج خنک کننده برابر میزان از دست رفته ( تبخیر + پرتاب + تخلیه ) باشد که در این حالت به معادله زیر خواهیم رسید:

M=E+D+B

M=Make up water m3/hr ( آب جبرانی )

E=Evaporation loss m3/hr ( تبخیر )

D=Drift loss m3/hr ( پرتاب آب )

B=Blow down m3/hr ( زیر آب )

پارامتر های موثر بر محاسبه آب جبرانی برج خنک کن

تبخیر آب در برج خنک کننده : تبخیر آب در برج خنک کننده تابع دمای ورود و خروج از برج خنک کننده ، میزان دبی آب در گردش و دمای مرطوب محیط می باشد. همانطور که ملاحظه می کنید دقیقا تبخیر آب وابسته به پارامتر های موثر بر طراحی برج خنک کننده می باشد، بله در حقیقت همین تبخیر است که تناژ برج خنک کننده را تعیین می کند و کار برج خنک کننده بر اساس تبخیر می باشد، هر چه تبخیر بیشتر باشد راندمان و تناژ دستگاه بالاتر است و آب بیشتری را خنک می کند. در محاسبه آب جبرانی برج خنک کن ، تبخیر آب تقریبا برابر 1 درصد دبی در گردش می باشد.

تبخیر مهمترین و بیشترین مقدار را در محاسبه آب جبرانی برج خنک کن را تشکیل می دهد. هر چه تبخیر بالاتر باشد ظرفیت و راندمان دستگاه بالاتر است و آب بیشتری را خنک می کند.

محاسبه آب جبرانی برج خنک کن
محاسبه آب جبرانی برج خنک کن

جهت محاسبه مقدار تبخیر در برج خنک کننده از رابطه زیر استفاده می کنیم:

E=0.00085*R*1.8*C

E=Evaporation loss m3/hr ( تبخیر )

R=Range C ( رنج )

C=Circulating water m3/hr ( دبی آب در گردش )

همینطور مقدار آب تبخیر شده را می توان از بالانس حرارتی در برج خنک کننده بدست آورد. میدانیم که مقدار حرارت از دست رفته از آب برج خنک کن برابر است با :

E=C x R x Cp / Hv

E=Evaporation loss m3/hr (تبخیر )

C=Cycle of concentration ( سیکل تغلیظ )

R=Range C ( رنج )

Cp=Specific heat =4.184 kJ/kg C ( گرمای مخصوص آب )

Hv=Latent heat of vaporization = 2260 kJ/kg ( گرمای غیر محسوس تبخیر )

پرتاب آب در برج خنک کننده : در برج خنک کننده به دلیل دوران فن و به تبع آن حرکت هوا، مقداری از قطرات ریز و سبک آب به همراه هوا از داخل برج به بیرون پرتاب می شوند. به همین دلیل در برج های خنک کننده قطره گیر در نظر گرفته می شود تا از پرتاب قطرات جلوگیری کند. مقداری از قطرات آب هم به دلیل وزش باد محیط از نواحی مختلف برج خنک کننده به بیرون پرتاب می گردد. در برج خنک کننده به این قطرات پرتاب شده، دریفت ( Drift ) یا پرتاب آب می گویند. میزان پرتاب آب در برج خنک کننده فقط تابع کیفیت و طراحی ساخت دستگاه می باشد و هر چه کم تر باشد مطلوب تر است. مقدار پرتاب آب کمترین بخش را در محاسبه آب جبرانی برج خنک کن تشکیل می دهد و به طور تقریبی حداکثر برابر 0.01 درصد دبی آب در گردش در برج خنک کننده می باشد.

در محاسبه آب جبرانی برج خنک کن ، دریفت یا پرتاب آب کمترین بخش را تشکیل می دهد. این آب به بیرون دستگاه پرتاب شده و از دست میرود، هر چه بتوانیم بدون اثر گذاردن بر راندمان دستگاه، میزان آن را کاهش دهیم مطلوب تر است.

بلودان برج خنک کننده : آب در گردش در برج خنک کن دائما در حال تبخیر است، به همین دلیل غلظت املاح و رسوبات در آب دائما در حال افزایش است که رسوب آن باعث کاهش راندمان برج خنک کننده و فرسایش قطعات کل سیستم می شود. جهت کاهش غلظت املاح و رسوبات هر از چند گاهی باید مقداری از آب سیستم را خارج نمود. در محاسبه آب جبرانی برج خنک کن این میزان برابر 0.5 درصد دبی کل در گردش می باشد.

به طور مثال برای دمای ورود آب به برج خنک کننده 40 درجه سانتیگراد به دمای خروج 30 درجه سانتیگراد در دمای مرطوب تابستان شهر تهران برابر 24 درجه سانتیگراد و دبی 100 متر مکعب در ساعت مقدار تبخیر آب برابر 1.881 متر مکعب در ساعت، میزان پرتاب آب برابر 0.006 متر مکعب در ساعت و میزان زیرآب برج خنک کننده برابر 0.935 است که بنابراین مقدار آب جبرانی برابر مجموع این اعداد و برابر 2.821 متر مکعب در ساعت است.

آب جبرانی برج خنک کننده
آب جبرانی برج خنک کننده

در مثال دیگر برای دمای ورود آب به برج خنک کننده 70 درجه سانتیگراد به دمای خروج 40 درجه سانتیگراد در دمای مرطوب برابر 22 درجه سانتیگراد و دبی 250 متر مکعب در ساعت مقدار تبخیر آب برابر 13.799 متر مکعب در ساعت، میزان پرتاب آب برابر 0.014 متر مکعب در ساعت و میزان زیرآب برج خنک کننده برابر 6.886 است که بنابراین محاسبه آب جبرانی برج خنک کن برابر مجموع این اعداد و برابر 20.698 متر مکعب در ساعت است.

همانطور که ملاحظه میکنید مقدار دربفت معمولا مقدار اندکی می باشد و عمده مقدار آب جبرانی از مجموع تبخیر و زیر آب تشکیل می شود. مقدار تبخیر با دمای ورود و خروج و همچنین دبی متناسب می باشد. هر چه دمای ورود بالا و هر چه دمای خروج پایین رود میزان تبخیر بیشتر می شود.

رسوب زدایی برج خنک کننده

رسوب زدایی در برج خنک کننده به معنی راه های کنترل و جلوگیری از تشکیل رسوب در برج خنک کننده می باشد. همانطور که اشاره شد فرآیند رسوب گذاری به دلیل تبخیر آب و تجمیع املاح در آب برج خنک کن بوجود می آید ، در صورتی که از تشکیل و تجمیع رسوب جلوگیری نشود موجب آسیب به اجزای برج خنک کننده ، گرفتگی قطعات و سطوح انتقال حرارت در برج خنک کننده خواهد شد و در نتیجه بروی راندمان کولینگ تاور تأثیر می گذارد. در مطلب قبلی به بررسی رسوب در برج خنک کننده ، انواع و مراحل تشکیل آن پرداختیم و در این مطلب به بررسی روش های رسوب زدایی و جلوگیری از تشکیل رسوب می پردازیم زیرا بهترین اقدام پیشگیری از تشکیل رسوب می باشد.

بازدارنده ها و رسوب زدایی برج خنک کننده

به طور کلی بازدارنده های رسوب به سه روش زیر عمل می کنند:

  • – جلوگیری از تشکیل هسته کریستال
  • – جلوگیری از رشد کریستال
  • – جلوگیری از تجمع کریستال ها و تشکیل کریستال های بزرگتر

تشکیل هسته کریستال تنها در محلول های فوق اشباع انجام پذیر است. در محلول های غیر اشباع، ممانعت از تشکیل هسته رسوب و در نتیجه رسوب زدایی برج خنک کننده با کنترل PH محلول و تزریق اسید انجام می شود. در محلول های فوق اشباع ( غلیظ ) برای جلوگیری از رسوب و رسوب زدایی برج خنک کننده از بازدارنده های رسوب استفاده می شود. متداولترین بازدارنده های رسوب شامل پلی فسفات ها، فسفوناتها و پلی الکترولیت های سبک که گروه کربوکسیل دارند، می باشد.

تشکیل و رشد رسوب، از طریق نقاط فعالی که بروی کریستال های رسوب وجود دارد انجام می شود. بدین صورت که یونهای با بارمخالف بروی این نقاط فعال جذب شده و باعث رشد کریستال رسوب می شود و این روند ادامه دارد. مکانیسم عملکرد بازدارنده ها بدین صورت است که این بازدارنده ها به صورت انتخابی بروی این نقاط فعال رشد قرار گرفته و آنها را می پوشانند. بنابراین مانع از رشد کریستال های رسوب از طریق این نقاط می شوند.

نحوه عملکرد مکانیسم بازدارنده های رسوب در شکل دیده می شود. کریستال کربنات کلسیم در حالت نرمال به شکل مکعبی است. با افزودن بازدارنده ها شکل کریستال ها مانند شکل تغییر می کند که این تغییر شکل به دلیل جذب شدن مواد بازدارنده رسوب بروی نقاط فعال در سطح کریستال می باشد. در شکل نحوه تجمع کریستال های کربنات کلسیم را می بینیم. استفاده از بازدارنده ها مانع از تجمع کریستال ها شده و آنها را به صورت جداگانه نگه می دارد، در واقع در این حالت زمانی که مواد بازدارنده بر سطح کریستال جذب می شود کریستال ها همدیگر را دفع می کنند.

رسوب زدایی در برج خنک کن
رسوب زدایی در برج خنک کن

انواع بازدارنده های رسوب جهت رسوب زدایی برج خنک کننده

بعضی از ترکیبات آلی مثل، لیگنین ها ( Lignins ) و تانین ها ( Tannins ) مدت زمان زیادی است که به عنوان بازدارنده های رسوب کربنات کلسیم و هیدروکسید روی و غیره شناخته شده اند. اگرچه این مواد معمولا اثرات بازدارندگی و رسوب زدایی برج خنک کننده را در حد کافی و پایدار نشان نمی دهند.

پلی فسفات ها از سال 1936 توسط Resonstein به عنوان بازدارنده رسوب کربنات کلسیم در سیستم های خنک کننده معرفی شدند. اگرچه تاثیرات بازدارندگی این مواد در مورد سیستم های خنک کننده ای که زمان ماند آب زیاد است و یا دما بالاست به دلیل هیرولیز شدن بازدارنده به نسبت اورتوفسفاتها کم می باشد.

اخیرا بعضی از محصولات آلی سنتزی، مثل پلیمرها، فسفوناتها و پلی اول فسفات استر ها، به عنوان بازدارنده های رسوبات کربنات کلسیم و فسفات کلسیم و غیره شناخته شده اند. این مواد بندرت هیدرولیزه شده و تاثیرات بازدارندگی پایداری را نشان می دهند.

رسوب زدایی در برج خنک کننده به معنی راه های کنترل و جلوگیری از تشکیل رسوب در برج خنک کننده می باشد. همانطور که اشاره شد فرآیند رسوب گذاری به دلیل تبخیر آب و تجمیع املاح در آب برج خنک کن بوجود می آید ، در صورتی که از تشکیل و تجمیع رسوب جلوگیری نشود موجب آسیب به اجزای برج خنک کننده ، گرفتگی قطعات و سطوح انتقال حرارت در برج خنک کننده خواهد شد و در نتیجه بروی راندمان برج خنک کننده تأثیر می گذارد.

متداولترین بازدارنده های رسوب در برج خنک کننده به شرح زیر است:

  • – فسفونات ها
  • – پلیمرها
  • – سایر بازدارنده ها

تاثیرات بازدارنده ها در رسوب زدایی برج خنک کننده

انواع بازدارنده هایی که برای هر نوع رسوب زدایی برج خنک کننده استفاده می شود در جدول زیر مشاهده می گردد.

نوع رسوب بازدارنده مناسب
کربنات کلسیم فسفونات ها، هموپلیمرهای انیدرید مالئیک، همو پلیمر های اسید اکریلیک
فسفات کلسیم و فسفات روی کوپلیمر و ترپلیمرهای اسید اکرلیک، کوپلیمرهای انیدرید مالئیک
سیلیکات مگنزیوم کوپلیمر اسید اکریلیک، همو پلیمر آکریل آمید، کوپلیمر های انیدرید مالئیک
سولفات کلسیم پلی فسفاتها، فسفوناتها و همو پلیمر های اسید اکریلیک

عوامل موثر در تشکیل رسوب:

  • کیفیت آب

عوامل زیادی نظیر غلظت یونهای تشکیل دهنده رسوب ( یون کلسیم، یون فسفات و غیره ) در آب، دما و PH آب در تشکیل رسوب تاثیر دارند. به طور کلی حلالیت رسوبها با کاهش PH افزایش می یابد. بنابراین میزان رسوب با کاهش PH کاهش می یابد، البته محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد. به مطلب کنترل PH آب برج خنک کننده مراجعه فرمایید.

  • دمای آب

به طور کلی حلالیت ترکیبات رسوب دهنده در آب، با افزایش دما کاهش می یابد. بنابراین میزان رسوب با افزایش دما در مبدل های حرارتی افزایش می یابد.

  • سرعت آب

با افزایش سرعت آب، میزان رسوب کاهش می یابد. بنابراین تشکیل رسوب در قسمت هایی از سیستم خنک کننده که سرعت آب کم است و یا فضاهای مرده که آب جریان ندارد بیشتر است.